Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

Sosnowieccy gimnazjaliści z wizytą we Francji

dodane 14.04.2017
[Sosnowiec] Grupa trzynastu uczniów oraz pięciu nauczycieli z Zespołu Szkół Ogółnokształcących nr 7 w Sosnowcu odwiedziła szkołę Saint Jacques de Compostelle w Dax we Francji. Celem tygodniowego spotkania w dniach 3-7 kwietnia było podsumowanie trzyletniej współpracy uczniów z trzech krajów: Francji, Polski i Rumunii. W wyjeździe uczestniczyli uczniowie z dwóch projektów. Pierwszy polegał na stworzeniu kolekcji krótkich filmów video w języku angielskim przedstawiających sytuacje z życia codziennego, drugi projekt miał na celu stworzenie słownika przysłów w oparciu o odkrywanie wspólnych europejskich wartości i podnoszenie świadomości kulturowej. W trakcie wizyty młodzież z pierwszego projektu pracowała nad przygotowanym na spotkaniu w Rumunii materiałem filmowym oraz ćwiczeniami dydaktycznymi, które mają stanowić przyszłą bazę edukacyjną dla nauczycieli i uczniów z innych krajów europejskich. Materiały dydaktyczne zostaną opublikowane na oficjalnej stronie projektu „Klasa Europejska”. Uczniowie z drugiego projektu poszukiwali przysłów w języku angielskim równocześnie tłumacząc przysłowia na język polski, francuski i angielski oraz przedstawiali przysłowia w formie plastycznej. Podczas wizyty przeprowadzono warsztaty oraz lekcje otwarte, które miały na celu zintegrować grupę, przybliżyć uczniom wiedzę na temat krajów partnerskich oraz nauczyć współpracy w międzynarodowym gronie. Polska i rumuńska młodzież poznała zasady funkcjonowania szkoły w Dax, zwiedziła miasto oraz najbliższą okolicę. Jednak głównym zadaniem uczniów było opracowanie materiału filmowego, ćwiczeń edukacyjnych oraz stworzenie słownika przysłów, które będą efektem finalnym trzyletniej współpracy. W ramach wymiany uczniowie z Polski i Rumunii byli goszczeni przez francuskie rodziny, które zaangażowały się w przybliżanie kultury regionu oraz zwyczajów panujących we francuskich domach. W czasie wolnym uczniowie wraz z goszczącymi ich rodzinami zwiedzili najbliższą okolicę. Brali również udział w różnych aktywnościach rekreacyjno-kulturalnych. Międzynarodowe spotkanie projektowe pozwoliło uczniom oraz nauczycielom podnieść kompetencje językowe, poznać obyczaje Francji, jak również dostrzec różnice wynikające z różnorodności kulturowej. Wizyta przyniosła uczniom wiele niezapomnianych wrażeń oraz zaowocowała nawiązaniem nowych przyjaźni. Wizyta w Dax była jednym z ostatnich z cyklu spotkań odbywających się w ramach realizowanego w ZSO nr 7 projektu „Klasa Europejska” z programu Erasmus+ finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Projekt „Klasa Europejska – European Classroom” realizowany jest w ramach akcji 2 „Partnerstwa strategiczne” i polega na trzyletniej, międzynarodowej współpracy szkół. Celem działań jest wprowadzenie długofalowych zmian, innowacji i dobrych praktyk wszędzie tam, gdzie jest to niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia edukacyjnego. W szczególności chodzi o zwiększanie osiągnięć młodych ludzi (szczególnie tych zagrożonych przedwczesnym opuszczeniem szkoły lub z niskim poziomem umiejętności podstawowych), a także o podnoszenie jakości wczesnej edukacji i opieki oraz rozwijanie i wzmacnianie kompetencji zawodowych nauczycieli.     (s)

Co potencjalny emeryt wiedzieć powinien…

dodane 13.04.2017
[Region] W związku ze zmianą ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, której przepisy od 1 października 2017 r. spowodują  obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, ZUS  spodziewa się  wzmożonego wpływu wniosków o emeryturę osób, które już ukończyły ten wiek, lub też do końca 2017 r. osiągną powszechny wiek emerytalny. Emerytura dla tych osób ustalona będzie według nowych, zreformowanych zasad, gdzie podstawą  jej obliczenia jest m.in. kwota zwaloryzowanych składek emerytalnych i kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego.   W grupie osób uprawnionych do emerytury znajdą się zatem osoby, które nigdy nie miały ustalonego kapitału początkowego, dlatego osoby te powinny złożyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego wraz z dokumentacją potwierdzającą przebieg ubezpieczenia, przypadającego do 31 grudnia 1998r. oraz dokumentacją potwierdzającą wysokość osiągniętych wynagrodzeń  do  31 grudnia 1998r.   Ponadto w grupie tych ubezpieczonych będą także osoby, które  co prawda miały już  ustalony kapitał początkowy, jednak w związku ze zmianami przepisów w sposobie jego obliczenia (które miały miejsce w latach 2011 i 2013) przeliczenie kapitału początkowego może spowodować korzystniejsze obliczenie jego wysokości. Przypominamy,  że kapitał początkowy podlega przeliczeniu (tj. ponownemu ustaleniu) w razie nadesłania do ZUS dokumentów, które nie były wcześniej dostarczone, np. może to być nowy dowód umożliwiający zwiększenie stażu pracy, tj. okresów składkowych lub nieskładkowych, albo nowe dowody w sprawie wynagrodzenia (dochodu). W jednostkach organizacyjnych ZUS lub na stronie internetowej  ZUS dostępny jest formularz wniosku o ponowne ustalenie kapitału początkowego: ZUS Kp- 3. Gdzie szukać dokumentów płacowych? Warto przypomnieć, że brak wymaganych dokumentów płacowych pracownika - przyszłego emeryta, może skutkować wyliczeniem znacznie niższej kwoty comiesięcznej wypłaty świadczenia. Wielu potencjalnych emerytów ma problemy ze zgromadzeniem kompletnej dokumentacji, umożliwiającej ustalenie kapitału początkowego. Może to zmniejszyć emeryturę nawet o kilkaset złotych. Jeżeli pracownik nie może udowodnić wysokości osiąganych zarobków z powodu likwidacji zakładu pracy (a wiemy, że na Śląsku było wiele takich przypadków…) lub zniszczenia dokumentacji płacowej, wówczas osiągane wynagrodzenie może być ustalone na podstawie dokumentacji zastępczej, jeśli taką ktoś posiada. Często zdarza się, że pracodawcy nie zabezpieczają dokumentacji w odpowiedni sposób. Niekiedy zbieranie dokumentów trwa bardzo długo, dlatego nie warto zwlekać z tą czynnością na ostatnią chwilę. Jeżeli ktoś nie może udowodnić wysokości osiąganych zarobków z powodu likwidacji zakładu pracy lub zniszczenia dokumentacji płacowej, wówczas osiągane wynagrodzenie może być ustalone na podstawie dokumentacji zastępczej, jeśli taką ktoś posiada (mogą to być umowy o pracę, pisma o mianowaniu, powołaniu, w których zawarte są dane dot. wynagrodzenia pracownika). Jeśli zakład pracy nie istnieje, to na podstawie zachowanych dokumentów, powinniśmy ustalić jego dokładną  nazwę oraz adres, a także, w jakich strukturach organizacyjnych był umieszczony, a następnie szukać pomocy w wymienionych instytucjach i archiwach.  Jeżeli zlikwidowanym zakładem pracy było przedsiębiorstwo państwowe, to jego dokumentację osobowo-płacową powinien przejąć następca prawny lub organ założycielski, albo organ nadrzędny pracodawcy.  W przypadku braku następcy prawnego należy zwrócić się do organu założycielskiego albo organu nadrzędnego swojego byłego pracodawcy. Najczęściej byli nimi wojewoda lub właściwy minister, którzy mają obowiązek prawny przejmowania, zabezpieczania i udostępniania dokumentacji pracowniczej po zlikwidowanych lub zniesionych państwowych jednostkach organizacyjnych.   W przypadku likwidacji spółdzielni lub organizacji spółdzielczych dokumentację niearchiwalną, której okres przechowywania jeszcze nie upłynął może przechowywać związek rewizyjny, w którym była zrzeszona spółdzielnia, a jeśli takiego związku nie ma lub został zlikwidowany - Krajowej Radzie Spółdzielczej.   Spółki prawa cywilnego i handlowego, (czyli firmy prywatne) w przypadku ich likwidacji zobowiązane są do zabezpieczenia dokumentacji pracowniczej i innej dokumentacji niearchiwalnej we własnym zakresie. Niektóre z nich przekazują taką dokumentację do dalszego, przechowywania firmom zajmującym się przechowalnictwem akt np. do Archiwum Dokumentacji Osobowej i Płacowej w Milanówku (05-822 Milanówek, ul. St. Okrzei 1), które od października 2013 r. jest oddziałem Archiwum Państwowego w Warszawie. W archiwum tym, pod numerem telefonu (22) 635 68 22,  działa punkt konsultacyjno-informacyjny. Archiwum prowadzi także największą w Polsce internetową bazę danych o miejscach przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej. Jej adres to: https://ewidencja.apdop.gov.pl/miejsca.php. Niekiedy dokumentację pracowniczą przechowują byli właściciele danej firmy prywatnej. Pewne wskazówki dotyczące miejsc jej przechowywania można uzyskać za pośrednictwem wydziałów rejestrowych właściwych terytorialnie sądów lub urzędów administracji terenowej. Zasady postępowania z dokumentacją w niepaństwowych jednostkach organizacyjnych, partiach politycznych, organizacjach politycznych, spółdzielczych, społecznych, w kościołach i związkach wyznaniowych - jednostki te ustalają we własnym zakresie.   ZUS dysponuje również spisem zlikwidowanych zakładów pracy wraz z wykazem miejsc, gdzie przechowywane są dokumenty tych firm. Spis ten dostępny jest w każdej jednostce ZUS oraz na stronie internetowej ZUS.   Jak ZUS przygotowuje się do obsługi dodatkowej liczby klientów, którzy już wkrótce uzyskają uprawnienia emerytalne? Wejście w życie przepisów, które spowodują obniżenie wieku emerytalnego jest ogromnym wyzwaniem dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Warto przypomnieć, że wnioski o emeryturę będzie można składać na 30 dni przed wejściem w życie tych przepisów, czyli już od 1 września br. ZUS przygotowuje się do tej operacji logistycznej już od dłuższego czasu.   Na przełomie czerwca i lipca we wszystkich placówkach ZUS w naszym kraju pojawi się 570 doradców emerytalnych, którzy aktualnie szkoleni są do realizacji tych zadań. Do ich zadań będzie należała pomoc i swego rodzaju opieka nad każdym naszym klientem, który będzie chciał przejść na emeryturę, w związku z obniżeniem wieku emerytalnego.Ponadto na przełomie czerwca i lipca na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl) zostanie udostępniony kalkulator emerytalny, gdzie będziemy mogli dokonać wyliczenia kwoty naszej emerytury.   Ponieważ część Polaków nie ma obliczonego kapitału początkowego, wciąż apelujemy, by osoby te już dziś o to zadbały. W wakacje klienci ZUS otrzymają listy z informacją o stanie konta emerytalnego w ZUS. Obok stanu konta oraz hipotetycznej emerytury będzie również informacja o kapitale początkowym.   Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego

Wielkanocne dekorowanie w CH Pogoria

dodane 13.04.2017
[Dąbrowa Górnicza] W środę, 12 kwietnia, najmłodsi mieszkańcy Dąbrowy Górniczej i okolic wzięli udział w Wielkanocnych warsztatach plastycznych. Inicjatywa zorganizowana we współpracy z Młodzieżowym Ośrodkiem Pracy Twórczej odbyła się na terenie Centrum Handlowego Pogoria. Centrum Handlowe Pogoria w Dąbrowie Górniczej postanowiło przybliżyć swoim najmłodszym gościom tradycje związane z nadchodzącymi świętami Wielkanocnymi. Podczas warsztatów dzieci miały niepowtarzalną okazję wykonania własnych ozdób na wielkanocny stół i nie tylko. – Celem Wielkanocnych warsztatów było popularyzowanie tradycji wielkanocnych, promowanie tradycyjnego rękodzieła, jak również rozbudzanie potencjału twórczego najmłodszych. Event wielkanocny w Pogorii to spotkanie z tradycją i sztuką ludową w ciekawej, nieszablonowej formie – informuje Iwona Wilk, dyrektor MOPT w Dąbrowie Górniczej. Na najmłodszych bywalców galerii czekały nie lada atrakcje. Animatorzy MOPT zadbali o to, by dzieci poznały genezę tradycji wykonywania wielkanocnych ozdób, a także pomogli uczestnikom zajęć w stworzeniu niebanalnych świątecznych ozdób. W ramach kilkugodzinnych warsztatów dzieci mogły wypróbować rozmaite techniki przygotowania kolorowych, artystycznych pisanek: metodę tradycyjną, bardziej współczesną oraz niekonwencjonalną. Animatorzy MOPT zaprezentowali uczestnikom, w jaki sposób mogą zrobić stroik świąteczny i jak mogą wykorzystać wiosenne kwiaty wiosenne w świątecznych dekoracjach. Ekscytującym wyzwaniem okazało się także projektowanie i wykonywanie kartek świątecznych przy wykorzystaniu różnych materiałów – od kolorowych dziurkaczy, stempli z wielkanocnymi wzorami, po gotowe ozdoby piankowe, brokatowe i inne. Do stworzenia świątecznych akcesoriów posłużyły m.in. styropianowe figurki, kolorowe farby, flamastry, bibułki, sizal i rafia. Podczas warsztatów prowadzący zapoznali też dzieci z najciekawszymi ludowymi dekoracjami, przybliżając polską tradycję celebrowania Wielkanocy, bogatą w symbole i barwne ozdoby. Warsztatom towarzyszyła atmosfera doskonałej zabawy i radości.   – Nasze Wielkanocne warsztaty to wydarzenie edukacyjne, ale również źródło wspaniałej rozrywki dla całej rodziny. W ten sposób chcieliśmy zachęcić wszystkich do wspólnych przygotowań do tych najważniejszych w roku świąt. Chcieliśmy też sprawić, aby dzięki udziałowi w zajęciach plastycznych święta naszych klientów – tych dorosłych i tych najmłodszych – były w tym roku szczególnie barwne i niezwykłe, dzięki samodzielnie wykonanym dekoracjom – zaznacza Ewelina Nowak-Olszowiec, Regional Marketing Manager, CH Pogoria. (s)  

Pamuła show! MKS rewanżuje się torunianom

dodane 13.04.2017
[Dąbrowa Górnicza] MKS Dąbrowa Górnicza pokonał Polski Cukier Toruń 89:81 w bardzo ważnym wyjazdowym meczu. W ten sposób dąbrowianie zrewanżowali się Twardym Piernikom za porażkę u siebie i jednocześnie umocnili w walce o awans do fazy rozgrywek posezonowych. Piotr Pamuła skończył z dorobkiem 24 punktów i 4/4 za trzy. Mecz otworzył rzut za trzy punkty Marcina Piechowicza. Do wyrównania doprowadziła trójka Łukasza Wiśniewskiego. MKS Dąbrowa Górnicza grał w tym meczu bez chorego Witalija Kowalenko. Po akcji 2+1 Kerrona Johnsona ekipa z Zagłębia prowadziła 10:7. Trener Jacek Winnicki poprosił o przerwę. Ta jednak nie pomogła torunianom. Po dobitce Jakuba Parzeńskiego przewaga urosła do 7 oczek. Pierwsze 10 minut wygrali dąbrowianie, ale gospodarzom udało się zejść z -12 do -5 po trójce Wiśniewskiego. Do remisu doprowadził Kyle Weaver po dwóch celnych rzutach wolnych. Teraz to Twarde Pierniki przejęły inicjatywę. Na domiar złego, kontuzji doznał Kerron Johnson. Po rzutach wolnych Cheikha Mbodji, miejscowi objęli 7-punktowe prowadzenie (35:29). MKS miał problem z zatrzymaniem skutecznego ataku rywala. Mimo to w kolejnych minutach podjął walkę. Po akcji z faulem Byrona Wesleya strata zmalała do 2 oczek. Do wyrównania doprowadziły rzuty wolne Bartłomieja Wołoszyna. Uraz Johnsona ostatecznie nie okazał się tak poważny. Rozgrywający dąbrowian w trzeciej kwarcie wrócił do gry. Pierwszych pięć punktów dla gości zanotował znacznie aktywniejszy ofensywnie Piotr Pamuła. Seria 11:0 dąbrowian na start trzeciej odsłony zmusiła trenera Winnickiego do skorzystania z przerwy na żądanie. Ekipa z Torunia nie była mimo wszystko w stanie odrobić strat. Do finałowej dziesiątki dąbrowianie przystępowali z 7-punktowym prowadzeniem. Do 10 oczek podwyższył je Pamuła zaraz na początku kwarty. W pierwszej połowie ostatniej odsłony przewaga MKS-u się utrzymywała. Z dystansu raz jeszcze przymierzył Pamuła, ponownie celnie, ale zaraz odpowiedział Aleksander Perka. Do 5 oczek stratę zredukował kolejny rzut z dystansu Perki, ale raz jeszcze za trzy odpowiedział Pamuła! Końcówka sprowadziła się do próby zamknięcia strat przez Polski Cukier, ale kapitan MKS-u i jego koledzy byli tego wieczora za mocni. Pamuła skończył z 24 punktami! POLSKI CUKIER TORUŃ – MKS DĄBROWA GÓRNICZA 81:89 (19:24, 23:18, 16:23, 23:24) Polski Cukier: Śnieg 8, Sulima 6, Trotter 8, Wiśniewski 13, Skifić 0, Sanduł 1, Diduszko 5, Mbodj 10, Weaver 13, Perka 17 MKS: Wieczorek 0, Johnson 13, Piechowicz 3, Wilson 1, Pamuła 24, Wołoszyn 10, Chatkevicius 8, Szymański 5, Wesley 9, Parzeński 16 Michał Kajzerek

Konkurs poetycki „Plac wolności poetów”

dodane 12.04.2017
[Dąbrowa Górnicza] Dawniej poeci prezentowali swoje wiersze na placach, miejscach spotkań, które tętniły życiem kulturalnym. Pałac Kultury Zagłębia chce powrócić do tej formy prezentacji twórczości, dlatego rozpisuje konkurs „Plac Wolności Poetów”, który organizowany jest w ramach trzydniowego Festiwalu Literackiego „Oblicza”. By wziąc udział w konkursie, wystarczy być pełnoletnim poetą – przed lub po debiucie – tworzącym poezję współczesną, a do tego nie bać się zaprezentować swoich poetyckich dokonań w sposób oryginalny szerokiej publiczności. Na konkurs należy zgłosić trzy nieopublikowane nigdy wcześniej wiersze swojego autorstwa na adres: g.marcinkowski@palac.art.pl, załączając odpowiednie informacje, o których więcej w regulaminie konkursu. Na zgłoszenia organizatorzy czekają do 30 kwietnia br. Prace te wezmą udział w I etapie konkursu, podczas którego jury wyłoni 15 najlepszych zestawów wierszy. Ci, którzy znajdą się w szczęśliwej piętnastce, zostaną przez organizatora konkursu zaproszeni na finał stanowiący również II etap konkursu. Podczas finału uczestnicy konkursu zaprezentują swoje utwory przed jury i publicznością, gdyż miernikiem oceny będą nie tylko walory artystyczne wiersza, ale także forma prezentacji utworu. Może być to forma m.in. recytacji, happeningu lub performance’u.   Zdobywca pierwszego miejsca otrzyma nagrodę w wysokości 1500 zł, za drugie miejsce jesrtnagroda w wysokości 1000 zł, natomiast za trzecie 500 złotych. Regulami dostępnym jest stronie www.palac.art.pl. (s)

Finał projektu „Lessons for present, lessons for future”

dodane 12.04.2017
[Sosnowiec] Ostatnie już, międzynarodowe spotkanie nauczycieli i uczniów w ramach projektu Erasmus+ „Lessons for present, lessons for future”, realizowanego przez Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II w Sosnowcu, odbyło się w terminie od 2 do 9 kwietnia w siedzibie głównego koordynatora projektu IES Tirant lo Blanc w Elche w Hiszpanii.   Wcześniej, 31 marca, miało miejsce wydarzenie upowszechniające rezultaty pracy intelektualnej, czyli publiczna prezentacja wydanej przez partnerów projektu książki z innowacyjnymi scenariuszami lekcji na temat II wojny światowej, Holokaustu i Hiszpańskiej Wojny Domowej oraz filmu dokumentalnego. W spotkaniu uczestniczył były premier Hiszpanii, José Luis Rodríguez Zapatero, koordynatorzy wszystkich szkół partnerskich, burmistrz Elche oraz Andrés Ajo Lázaro, dyrektor SEPIE (Servicio Español para la Internacionalización de la Educación), a także nauczyciele i uczniowie IES Tirant Lo Blanc.   Po wizycie w szkole, gdzie premier Zapatero spotkał się z koordynatorami projektu, nauczycielami, uczniami oraz z prasą, a także wręczył dyplomy i podziękował uczniom zaangażowanym w projekt, wszyscy udali się do Centrum Kongresowego, gdzie miała miejsce publiczna prezentacja książki, strony internetowej www.lessonsforfuture.com, na której dostępne są wszystkie opracowane materiały oraz zwiastunu filmu dokumentalnego. Po krótkim przemówieniu premier osobiście wręczył podziękowania oraz egzemplarze książki nauczycielom IES Tirant Lo Blanc oraz koordynatorom wszystkich szkół partnerskich.   Wymiana uczniów rozpoczęła się 2 kwietnia. Sosnowiecki zespół reprezentowali: Dominika Sękowska, Martyna Niżnikowska, Nicol Lipecka, Natalia Kwiatek, Natalia Knapik, Magda Kucia, Julia Migacz, Tymek Masarczyk, Konrad Strzelecki, Daniel Parzych oraz opiekunowie: Iwona Janik-Sikora, Małgorzata Pełka oraz Renata Bartoś. Podczas wizyty uczniowie szkoły organizującej spotkanie, jak i wszyscy obecni, uczestniczyli w warsztatach przygotowanych przez wszystkich partnerów projektu na temat „Poznaj mój naród, poznaj moją kulturę, poznaj mnie…” oraz „Lekcje na dziś, lekcje na przyszłość – prezentacja aspektu projektu”. Dzięki uprzejmości Roz Jacobs i Żydowskiego Muzeum Galicja zespół z Sosnowca przeprowadził Projekt Pamięć – Łączenie sztuki z historią, podczas którego uczestnicy zapoznani zostali z najważniejszymi faktami dotyczącymi Holokaustu, mieli możliwość poznać biografie osób, które doświadczyły Holokaustu, a także narysować ich portret. Uczniowie wszystkich szkół partnerskich zaprezentowali także swoje tańce narodowe. Uczestnicy wymiany mieli możliwość zwiedzić Elche i poznać zabytki kulturalne tego miasta – słynne Misterium Elche, czyli dwuaktowy sakralny dramat o śmierci, wniebowzięciu i ukoronowaniu Najświętszej Marii Panny w języku walenckim, odgrywany corocznie w dniach 14–15 sierpnia w bazylice św. Marii w Elche, które stanowi Arcydzieło Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości i zostało wpisane na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO. Odwiedzili także Walencję. Ponadto uczniowie poprzez uczestnictwo w lekcjach mogli zobaczyć, jak uczy się w hiszpańskiej szkole. W związku z tym, że była to ostatnia wizyta, a wszystkie cele zostały zrealizowane, program był mniej napięty niż zazwyczaj, więc uczestnicy mieli więcej czasu na wspólne spędzanie czasu, szlifowanie języka, nawiązywanie przyjaźni i wzajemne uczenie się. Projekt dobiega końca, jego uczestnicy zachęcają wszystkich, nie tylko nauczycieli, do odwiedzania strony www.lessonsforfuture.com, gdzie wkrótce pojawi się także film dokumentalny stanowiący swoisty pamiętnik projektu. O projekcie można przeczytać także na blogu: gim9lessonsforpresentlessonsforfuture.blogspot.com.   Joanna Janas-Sajdak    

Kopalnia muzyki w Kopalni Kultury!

dodane 12.04.2017
[Czeladź] Kopalnia Kultury to prawdziwa skarbnica talentów, która, mimo iż działa zaledwie kilka miesięcy, co chwilę zaskakuje mieszkańców Czeladzi i okolic nowymi projektami. Tym razem swoją ofertę kieruje do zdolnych instrumentalistów, którzy mogą stać się częścią „Back to Big Band” oraz dołączyć do wokalistów, chcących rozwijać swoje zdolności w międzypokoleniowym chórze.   „Back to Big Band” to energiczna orkiestra jazzowa, złożona z utalentowanych muzyków młodego pokolenia, których łączy przyjaźń i pasja do wspólnego grania. Zespół działa pod kierownictwem Romana Hyli, młodego, aczkolwiek już cenionego kompozytora i arranżera. Formacja, początkowo złożona z absolwentów PSM im. F. Chopina w Będzinie, w krótkim czasie powiększyła się o artystów z całego regionu, w tym studentów i absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach.   W repertuarze „Back to Big Band” można usłyszeć nie tylko wielkie hity muzyki jazzowej, ale także popularnej i filmowej. Zespół współpracuje m.in.: z Henrykiem Kuźniakiem, twórcą ścieżki dźwiękowej do takich filmów jak „VaBank” i „Seksmisja” oraz Krzesimirem Dębskim, kompozytorem i dyrygentem. W 2017 roku, dzięki zaangażowaniu Henryka Kuźniaka i Romana Hyli, big band z sekcji dętej i rytmicznej będzie miał szansę prezentować się w składzie orkiestry symfonicznej z programem polskiej muzyki filmowej.   – Jeżeli czujesz, że muzyka to Twoja pasja, grasz na instrumencie i chcesz się rozwijać, „Back to Big Band” jest dla Ciebie. Zapraszam na przesłuchanie i próby! Udział w zajęciach jest bezpłatny – zachęca Roman Hyla, kierownik muzyczny i dyrygent.Międzypokoleniowy chór to z kolei propozycja dla amatorów, pragnących śpiewać utwory z różnych epok, dawne, klasyczne i rozrywkowe. Grupę prowadzi Agata Krajewska, absolwentka dyregentury na Akademii Muzycznej w Katowicach. Dzięki współpracy z Uniwersytetem Trzeciego Wieku oraz wieloma szkołami, na próbach spotykają się osoby w różnym wieku. Łączy je wspólna miłość do śpiewu i muzyki.   – Chór dopiero ruszył, a ma już ponad dwudziestoosobowy skład, który stale się powiększa. Podczas prób skupiamy się na nauce poprawnej emisji głosu oraz na budowaniu naszego repertuaru. Już niedługo zaskoczymy oryginalnymi aranżacjami piosenek Kabaretu Starszych Panów. Szczególnie ważna jest da mnie atmosfera pracy, a u nas jest naprawdę serdeczna, co potwierdzają uczestnicy w swoich rozmowach – mówi Agata Krajewska, dyrygentka.   Grupa będzie prezentować efekty swojej pracy nie tylko na czeladzkich scenach, ale także podczas festiwali, konkursów i artystycznych spotkań w całej Polsce.   Szczegółowe informacje: Zespół „Back to Big Band” – próby w każdy piątek od 20:00 do 23:00 w Kopalni Kultury w Czeladzi. Zajęcia są bezpłatne. Kontakt: roman.h@o2.pl, tel.: 505-109-696.   Międzypokoleniowy chór – próby w każdy poniedziałek od 16:00 do 18:00 w Kopalni Kultury w Czeladzi. Zajęcia są bezpłatne. Kontakt: a.krajewska@kopalniakultury.czeladz.pl, tel.: 32 263-51-51.   (KB)  
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 Starsze

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl