Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 29.03.2014

Reklamacja towaru a oryginalne opakowanie

Kilka tygodni temu wyjaśniałem różnice pomiędzy gwarancją a niezgodnością towaru z umową. Biorąc pod uwagę, iż rozróżnienie tych kwestii może być przydatne także w przypadku, gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamowanego towaru z uwagi na brak oryginalnego pudełka, warto wyjaśnić także tę kwestię.


Wielu sprzedawców wydając zakupiony towar informuje, iż podstawą przyjęcia ewentualnej reklamacji jest posiadanie oryginalnego opakowania. O ile kwestia dotyczy odtwarzacza mp3 czy też telefonu komórkowego, przechowanie pudełka nie powinno stanowić większego problemu, o tyle przykładowo pudełko po lodówce może nie zmieścić się w każdej szafce. Czy sprzedawca ma więc prawo żądać oryginalnego pudełka? Jeśli tak, to na jakiej podstawie? Co zrobić w takiej sytuacji?


W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że zapisy nakładające na konsumenta wymóg posiadania oryginalnego opakowania w przypadku reklamowania produktu zazwyczaj zamieszczane są w kartach gwarancyjnych kupowanych przedmiotów lub regulaminach sklepów. To jakie prawa i obowiązki zostaną przyznane konsumentowi, o ile będą zgodne z prawem, zależy tylko od decyzji gwaranta. Jeśli więc postanowi, że do ważności gwarancji konieczne jest posiadanie oryginalnego opakowania, to ma do tego prawo. W takiej sytuacji decyzja należy do nas, tzn. czy akceptujemy postanowienia gwaranta, czy też w przypadku reklamacji zdecydujemy się zastosować ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.


Decydując się na zgłoszenie niezgodności towaru z umową (tak w w/w ustawie określa się reklamacje towaru) musimy jasno o tym powiadomić sprzedawcę. W związku z tym, iż ustawa nie zawiera przepisów, które wymuszałyby na konsumencie zachowanie oryginalnego opakowania, ich przechowywanie w celu ewentualnego zgłoszenia niezgodności towaru z umową jest zbędne. Co więcej, ustawa stanowi, że odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru z umową. Powyższe prowadzi do wniosku, że zawarcie umowy kupna-sprzedaży i zaakceptowanie związanych z nią postanowień gwarancyjnych oraz regulaminowych, nie wyłącza praw przysługujących konsumentowi na podstawie powołanej ustawy.


Jeśli jednak sprzedawca, mimo zgłaszanej przez nas niezgodności towaru, powołuje się na regulamin sklepu lub kartę gwarancyjną i odmawia przyjęcia reklamacji, przysługują nam dalsze uprawnienia. W takiej sytuacji powinniśmy zażądać wydania odmowy przyjęcia reklamacji na piśmie, z podaniem przyczyny takie decyzji. Jeśli nie uzyskamy takiego pisma, a prośba rozmowy z kierownictwem nie przyniesie skutku, może zwrócić się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta, który powinien pomóc rozwiązać nasz problem.


Na koniec warto podkreślić, że zachowanie oryginalnego pudełka jeśli jest to wymagane przez producenta, może przynieść nam również pewne korzyści. Reklamując towar z tytułu jego niezgodności z umową, przysługują nam jedynie uprawnienia przewidziane w ustawie (np. 2-letni okres w którym możemy reklamować towar). Jeśli przykładowo producent przewidział 5-letni okres gwarancyjny, to aby powoływać się na ten zapis musimy spełnić wymogi przewidziane w karcie gwarancyjnej lub regulaminie. Poza tym oryginalne pudełko może okazać się przydatne, kiedy jest na nim dokładnie opisana specyfikacja produktu oraz wyjątkowe funkcje. Jeśli okaże się, że dany towar nie posiada właściwości opisanych na pudełku, może ono stanowić podstawę reklamacji. Jednak aby było to możliwe, informacje na pudełku muszą być precyzyjne i określać zobowiązania gwaranta.

 


Adrian Nowak, prawnik

 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl