Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 23.04.2014

Zawarcie umowy przez interent

Jakiś czas temu szukałam w internecie pliku muzycznego. Zarejestrowałam sięw serwisie, który umożliwił mi dostęp do informacji jakich poszukiwałam. Otrzymałam maila, że mam zapłacić 96 zł, bo rzekomo zawarłam umowę na świadczenie usług. Czy możliwe jest takie żądanie, co w takiej sytuacji robić. Zaznaczam, że nic z tego serwisu nie pobrałam, a wcześniejsze maile z aktywacją od razu usunęłam. O stronie dawno zapomniałam do momentu pojawienia się pierwszego maila z informacją o zapłacie. Firma twierdzi, że przesłała mi na pocztę elektroniczną potwierdzenie zawarcia umowy i warunki wformacie PDF.Znalazłam też informację: „Zawarłeś umowę, której warunki nie zostały potwierdzone na piśmie i nie ściągałeś plików - prawo do odstąpienia od umowy wydłuża się wówczas do trzech miesięcy.” Czy tak rzeczywiście jest?

 

Wpierwszej kolejności należy zaznaczyć, że zawarcie umowy przez internet o świadczenie usług jest jak najbardziej możliwe. Zasady oraz prawa konsumenta dotyczące takiej umowy, zawartej bez jednoczesnej obecności stron i przy użyciu środków porozumiewania na odległość, uregulowane zostały w ustawie z 2marca 2000 r.o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Na podstawie w/w przepisów, co do zasady, konsument uprawniony jest do złożenia pisemnego oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość w terminie 10 dni od jej zawarcia.

 

W przypadku, gdyby przedsiębiorca nie potwierdził pisemnie wymaganych prawem informacji, w tym o prawie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, termin w którym konsument może odstąpić od umowy wynosi 3 miesiące od dnia zawarcia umowy. Jeżeli jednak  po rozpoczęciu biegu tego terminu konsument otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty. Do skutecznego odstąpienia od umowy wystarczy nadanie pisma listem poleconym w urzędzie pocztowym przed upływem w/w terminu.

 

Prawo do odstąpienia przysługuje konsumentowi, który nie skorzystał z serwisu (nie ściągnął żadnego pliku).  Skutkiem skorzystania  z  prawa  do  odstąpienia  jest  traktowanie umowy za niezawartą i  zwolnienie konsumenta  z  wszelkich zobowiązań. Potwierdzenie, jakie zobowiązany jest doręczyć przedsiębiorca konsumentowi, powinno mieć formę pisemną. Forma pisemna jest zachowana, jeśli tradycyjnydokument opatrzono własnoręcznym podpisem,a w przypadku poczty elektronicznej, gdy opatrzonogo bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Jednakże w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (wyrokz dnia 05.07.2012r. w sprawie C-49/11 Content Services LTD v. Bundesarbeitskammer, dotyczący wykładni art. 5 ust. 1 dyrektywy 97/7/WE) dopuszczalne jest przekazanie konsumentowi informacji na innym, niż pismo, trwałym nośniku. Trybunał uznał, że substytut papierowego nośnika będzie odpowiadać wymogom ochrony konsumenta w kontekście nowych technologii pod warunkiem, że będzie spełniał te same funkcje co nośnik papierowy. Informacje powinny być skierowane osobiście do konsumenta, tak aby miał możliwość ich przechowywania,w taki sposób, aby miał do nich dostęp i mógł odtworzyć je wniezmienionej postaci, oraz tak,aby przedsiębiorca nie mógł dokonać ich jednostronnej zmiany. Wysłanie konsumentom po zakończeniu procesu rejestracji wiadomości e-mail z informacją o aktywacji konta w serwisie internetowym z danymi logowania do panelu klienta, a także załącznik w postaci pliku PDF zawierający regulamin świadczenia usług, może być traktowane jako wypełnienie obowiązku informacyjnego.

 

W przedmiotowej sprawie należy zapoznać się z regulaminem serwisu i, najważniejsze, ustalić, czy doszło do zawarcia umowy.Jeśli tak, następnie należy sprawdzić, czy przedsiębiorca wywiązał się z obowiązków – w tym potwierdzenia zawarcia umowy – czy rzeczywiście przesła łplik PDF, zawierający wymagane informacje. Jeśli umowę zawarto, a przedsiębiorca nie dopełnił obowiązków, przysługuje prawo do odstąpienia od umowy o ile nie upłynął okres 3 miesięcy od jej zawarcia. Jeśli natomiast doszło do zawarcia umowy i przedsiębiorca wypełnił należycie obowiązki informacyjne, wówczas strony są związane umową i ciążą na nic hobowiązki wynikające z jej treści.

 

Adrianna Peć, miejski rzecznik konsumentów w Sosnowcu

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl