Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

Nowe zasady w uldze na dzieci

dodane 08.01.2015
[Region] Z początkiem 2015 r. weszły w życie przepisy rozszerzające zasady przyznawania ulg podatkowych na dzieci. Z ulgi będą mogły skorzystać wszystkie rodziny, w których przynajmniej jedno z rodziców płaci podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), nastąpi też podwyższenie ulgi na trzecie i każde kolejne dziecko o 20 proc. Szacuje się, że zmiany będą dotyczyć ponad miliona polskich rodzin, w których wychowuje się około dwóch milionów dzieci. Zmiany poprawią sytuację tych podatników, dla których dotąd pełne wykorzystanie ulgi było nieosiągalne, w tym dla blisko połowy rodzin wielodzietnych, których podatek był niższy od maksymalnego poziomu ulgi. Teraz budżet państwa dopłaci tym rodzinom, zwracając kwotę niewykorzystanej ulgi. Aby ulga nie stała się zniechęcającą do pracy i uzależniającą zapomogą, zwrot nie będzie mógł przekroczyć łącznej kwoty zapłaconych przez podatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Warunkiem zwrotu jest zatem opodatkowana i oskładkowana praca przynajmniej jednego z rodziców. Ma to stymulować wsparcie tych rodzin, w których praca, a nie zasiłek, jest sposobem utrzymania.Na dodatkowe wsparcie w postaci zmienionej ulgi na dzieci będzie mógł liczyć ponad milion rodzin (ok. 1,8 mln podatników), w których wychowuje się ok. dwa miliony dzieci. Dzięki temu ponad 97 proc rodzin – płatników PIT – będzie mogło wykorzystać tę ulgę w pełni. Nastąpi też podwyższenie ulgi na trzecie i każde kolejne dziecko o 20 proc. To kontynuacja zmian z 2013 r., kiedy podwyższono ulgę na trzecie dziecko o 50 proc., a na czwarte i każde kolejne o 100 proc. Stąd już w 2015 r. kwoty odliczenia będą wynosić na pierwsze i drugie dziecko – 1.112,04 zł, na trzecie – 2.000,04 zł, a na każde kolejne 2.700 zł. Jest to związane z tym, że stopa ubóstwa jest najwyższa właśnie w rodzinach wielodzietnych i rośnie wraz z liczbą dzieci w rodzinie.Długofalowym celem rządu jest również poprawa sytuacji demograficznej Polski, gdzie współczynnik dzietności wynosi ok. 1,3 i jest znacznie poniżej wartości zapewniającej zastępowalność pokoleń (ok. 2,1), której nie gwarantuje model 2+2, czyli posiadanie przez rodzinę dwójki dzieci. Pomimo pozytywnych sygnałów, takich jak obserwowany w pierwszej połowie 2014 r. wzrost liczby urodzeń (pierwszy od lat), polityka państwa musi zachęcać do posiadania dzieci. Jak wynika z badań prowadzonych w innych krajach, najskuteczniejszym instrumentem finansowym wpływającym na zwiększenie dzietności jest wsparcie rodziców przy decyzji właśnie o trzecim dziecku. O ile bowiem sytuacja finansowa nie jest kluczowym kryterium w przypadku decyzji o posiadaniu pierwszego i zwykle drugiego dziecka, o tyle decyzja o trzecim dziecku jest często determinowana właśnie sytuacją ekonomiczną.Nowe regulacje pomagają też walczyć z szarą strefą i promować legalne zatrudnienie, ponieważ osoby pracujące bez żadnej umowy nie uzyskają zwrotu podatku i są pozbawione ubezpieczeń społecznych, których koszty w istocie zrefinansowałoby im państwo w postaci ulgi. Ich koszt oszacowano na ok. 1 mld zł.Zmiany w tzw. uldze na dzieci to kolejny znaczący element polityki prorodzinnej po wydłużeniu urlopu rodzicielskiego, zwiększeniu dostępności przedszkoli i obniżeniu odpłatności za nie oraz czterokrotnym wzroście liczby żłobków (od 2010 r.). W latach 2015-2020 ponad 2 mld zł zostanie przeznaczonych na tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli, a od 2016 r. z urlopów rodzicielskich będą mogli korzystać także rodzice bezrobotni, pracujący na umowy o dzieło, studenci i rolnicy. Otrzymają oni ok. 1.000 zł świadczenia. A już od 2016 r. w polityce rodzinnej ma zostać wprowadzona zasada „złotówka za złotówkę" – świadczenie będzie pomniejszone o taką kwotę, o jaką przekroczy się próg dochodowy. Michał Kasprzak rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Katowicach

„Retroteka” czyli wirtualna księga przeszłości Zagłębia

dodane 07.01.2015
[Region, Będzin] „Retroteka” to autorski projekt Anny Góry oraz Małgorzaty Hałasik z Muzeum Zagłębia w Będzinie. Polegać będzie na udostępnieniu zdigitalizowanych fragmentów dawnych czasopism znajdujących się w zbiorach Muzeum. Bazą stały się dzienniki „Kurjera Zagłębia” wydawane w Sosnowcu. Autorki projektu poprzez prezentację najciekawszych artykułów, ogłoszeń czy reklam chciały pokazać, jak wyglądało życie codzienne mieszkańców Zagłębia przed 100 laty. Jakie były ich potrzeby, troski i zmartwienia. Co ich interesowało i bawiło. Strona zaprojektowana jest w konwencji gazety. W poszczególnych działach, jak: Życie codzienne, Sytuacja polityczna w Polsce, Reklamy, Humor, Rysunki, Kącik literacki, co dwa tygodnie zamieszczane będą wybrane, najbardziej interesujące fragmenty artykułów z gazet zagłębiowskich. Każdy opatrzony tytułem czasopisma, numerem i rokiem wydania. Z kolejnych numerów „Retroteki” dowiemy się m.in., że posługacz 14-15 letni, piśmienny, uczciwy, jest potrzebny do księgarni, a na Starososnowieckiej potrzeba kowali. Prawdziwą maść i mydło na piegi znajdziemy tylko w Starej aptece w Mysłowicach, a prawdziwej cykorii zażądać mamy w składach i sklepach firmy FERD.BOHM&CO. Reklama ostrzega nas, żeby wystrzegać się podrabiań i naśladownictw. Firma z Katowic sprzedająca staniki i gorsety tak zachwala swoje wyroby: „Gorsety nasze są do elegancji i dobroci niezrównane”. Natomiast w kąciku humoru przeczytamy: „Czemu przyjmujesz pani zawsze taką otyłą kucharkę? – Dlatego, żeby, jak wyjadę, moich sukien nie używała.” Dzisiaj nie mamy już tak wielu problemów z kucharkami, ale uważnie śledząc karty „Retroteki” zobaczymy, że nie tak dużo się zmieniło w naszym codziennym życiu. – Na stronie będzie można zostawić swój komentarz, do czego serdecznie zachęcamy. „Retroteka” jest też kompatybilna z Facebookiem (www.facebook.com/muzeum.retroteka). Jest to projekt otwarty. Mamy nadzieję, że w przyszłości zaowocuje współpracą z innymi placówkami kultury, bibliotekami i muzeami, które zgodzą się udostępnić swoje archiwalne numery innych czasopism z terenu Zagłębia Dąbrowskiego – informuje Agnieszka Milka z Działu Edukacji Muzeum Zagłębia w Będzinie. – Miłego oglądania. Zapraszamy do zapoznania się z historią naszych dziadków i pradziadków, zapisaną na łamach starych gazet, opisaną rysunkami, artykułami i reklamami – zachęca Agnieszka Milka.   (s)

Koncert Noworoczny w Jaworznie

dodane 07.01.2015
[Region, Jaworzno] 18 stycznia tego roku w Jaworznie odbędzie się jedna z najbardziej prestiżowych imprez organizowanych w mieście – Koncert Noworoczny. Wydarzenie powinno szczególnie zainteresować miłośników opery, operetki i muzyki klasycznej. Utwory operetkowe będą przeplatane z muzyką karnawałową i przebojami musicalowymi.       Przed nami kolejna odsłona jednej z najbardziej prestiżowych cyklicznych imprez w naszym mieście. W niedzielę - 18 stycznia - już po raz czternasty odbędzie się Koncert Noworoczny. Fani tego wydarzenia ponownie mogą liczyć na dużą dawkę muzyki klasycznej w najlepszym wykonaniu. W programie tradycyjnie usłyszymy najpiękniejsze arie z oper, operetek i musicali oraz pieśni i utwory karnawałowe. Koncert odbędzie się 18 stycznia w Hali Widowiskowo – Sportowej przy ul. Grunwaldzkiej 80 w Jaworznie. Na scenie dla gości wystąpią soliści: Ewa Tracz, Anna Leśniewska i Oskar Jasiński oraz „Archetti” Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna, w składzie symfonicznym, pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza. Bilety można zakupić bezpośrednio w kasie Hali Widowiskowo – Sportowej w godz. od 8.00 do 20.00 od poniedziałku do piątku. Jeden bilet kosztuje 55 zł.   Istnieje możliwość kupienia biletu poprzez dokonanie wpłaty przelew na konto MCKiS Jaworzno z dopiskiem „Koncert Noworoczny" (nr konta: Bank PeKaO SA o/Jaworzno 24 12 40 1356 1111 0000 2325 0385). Dokonując opisu przelewu w panelu administracyjnym banku należy wskazać ilość zakupionych biletów i imię i nazwisko kupującego.   (rip)

Fryzjerzy dla WOŚP i przeciw przemocy

dodane 05.01.2015
[Dąbrowa Górnicza] W niedzielę, 11 stycznia, Studio Fryzjerskie Rafała Soja z Dąbrowy Górniczej pracować będzie na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Tego dnia fryzjerzy poruszą też trudny temat przemocy wobec dzieci, a pomoże w tym maskotka akcji, pluszowy Nomek. Zasady zbiórki są proste. Do salonu przy ul. Paryskiej 3/3 w Dąbrowie Górniczej przyjść w niedzielę może każdy, by poddać się dowolnemu zabiegowi: strzyżeniu, koloryzacji, pielęgnacji czy zwykłemu czesaniu. Fryzjerzy tego dnia pracować będą charytatywnie na rzecz Orkiestry, a ich klienci bezpośrednio zasilą orkiestrową puszkę – skarbnicę stacjonarną, znajdującą się w salonie. Pieniądze trafią na wspólne konto wszystkich 110 salonów fryzjerskich grających w 23. Finale WOŚP, a zorganizowanych przez kosmetyczną markę Kemon. Ile łącznie uda się zabrać fryzjerom w tym roku, już w niedzielny wieczór przekonają się widzowie telewizyjnego studia Orkiestry. Tematem przewodnim fryzjerskiej akcji będzie sprzeciw i reakcja na przemoc wobec dzieci. W salonach fryzjerskich klienci znajdą udostępnione przez Biuro Rzecznika Praw Dziecka materiały edukacyjne na ten temat. Symboliczna jest także maskotka akcji, pluszowy chłopiec o imieniu Nomek, w tym roku opatrzony plasterkiem i bandażem. To nawiązanie do „Historii Misia”, czyli kampanii społecznej WOŚP nt. przemocy względem najmłodszych. – Odwiedzajcie zaprzyjaźnione z nami salony fryzjerskie! Zmieniajcie swój wygląd, uśmiechajcie się często i bawcie się dobrze. A przemocy wobec dzieci powiedzmy wspólnie i zdecydowanie nie! – mówi Jurek Owsiak. Tegoroczny finał WOŚP jest już dziesiątym, w którym udział biorą fryzjerzy zorganizowani przez markę Kemon. Do tej pory udało się im zebrać i przekazać na konto Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy ponad milion dwieście tysięcy złotych.   (s)

Unikatowe „Kubki dobrych uczynków”

dodane 05.01.2015
[Region] Od dziś w sieciach Żabka i Freshmarket będzie prowadzona zbiórka na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Ponadto na 23. finał WOŚP Żabka Polska wyprodukowała specjalne „Kubki dobrych uczynków”, które własnoręcznie zaprojektował Jurek Owsiak. W tym roku Orkiestra pomoże dzieciom na oddziałach pediatrycznych i onkologicznych, a także zainwestuje w opiekę medyczną dla seniorów.   – Wspólnie z Firmą Żabka Polska wymyśliliśmy ideę „Kubków dobrych uczynków”, których sprzedaż nie tylko wesprze najbardziej potrzebujących, ale każdego dnia będzie przypominać nam o tym, że wspólnie możemy zmieniać świat i robić wiele dobrego. Żabka Polska gra z nami niemal od początku, zaangażowanych jest co roku kilkanaście tysięcy ajentów, sprzedawców oraz pracowników. Dziękuję wszystkim i liczę, że i tym razem to będzie niesamowity finał – komentuje Jurek Owsiak.   Żabka Polska niemal od początku współpracuje z fundacją Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, w ciągu ostatnich 5 lat ajenci oraz sprzedawcy zebrali na rzecz Fundacji blisko 1,5 mln złotych. Firma angażuje się również w dodatkowe akcje, organizowane przez Jurka Owsiaka, m.in. Stop Powodziom.   – Finał WOŚP będzie dla naszych klientów wyjątkowy. Wspólnie z ajentami oraz sprzedawcami sklepów Żabka i Freshmarket będziemy zbierać fundusze dla potrzebujących dzieci i seniorów, jednocześnie po raz pierwszy oferujemy możliwość wsparcia Fundacji poprzez zakup „Kubka dobrych uczynków”. Liczymy na to, że i tym razem pobijemy swój własny rekord i zbierzemy jeszcze więcej pieniędzy niż w ubiegłym roku – zapowiada Jacek Spychała, dyrektor ds. Public Relations. Koszt jednego kubka to 14,99 złotych.Całkowity dochód ze sprzedaży zasili konto WOŚP-u. Więcej informacji na stronie www.zabkapolska.pl.   (s)
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 Starsze

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl