Radzimy - pomagamy
Kiedy utrata prawa odstąpienia od umowy
3 lipca br. zawarłam umowę o świadczenie usług telewizji cyfrowej oraz instalację zestawu do odbioru sygnału. Umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, w moim mieszkaniu w Sosnowcu. Instalacja zestawu nie została wykonana, nie rozpoczęto również świadczenia usługi. Pismem z 5 lipca 2015 r. odstąpiłam od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. W odpowiedzi odmówiono uwzględnienia mojej rezygnacji twierdząc, że nie mam prawa do odstąpienia gdyż wyraziłam zgodę na rozpoczęcie dostarczania treści cyfrowych przed upływem 14 dniowego terminu uprawniającego do odstąpienia od umowy. Przywołano zapis regulaminu, zgodnie z którym abonent jest świadomy, iż w przypadku, gdy dostawca usług rozpocznie dostarczanie treści cyfrowych, nie będzie mu przysługiwało prawdo do odstąpienia od umowy.
Zgodnie z art. 38 pkt 13 ustawy o prawach konsumenta prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.
Przepis ten wyłącza konsumenckie prawo odstąpienia od umowy pod warunkiem, że przedmiotem umowy są treści cyfrowe i zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki: spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy. Pod pojęciem „wyraźnej zgody” należy rozumieć oświadczenie, wyrażające w sposób jednoznaczny i bezwarunkowy wolę konsumenta uzyskania danego świadczenia. Zgoda taka może być wyrażona np. poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola wyboru w formularzu. Nie spełnia wymogu wyraźnego oświadczenia konsumenta wyinterpretowanie takiej zgody z treści umowy, czy ogólnych postanowień regulaminu świadczenia usług.
Wskazany przez przedsiębiorcę zapis regulaminu nie wyczerpuje obowiązku uzyskania przez przedsiębiorcę wyraźnej zgody konsumenta na świadczenie usługi przez upływem terminu na skorzystanie z uprawnienia do odstąpienia od umowy. Uzyskanie takiej wyraźnej zgody może polegać na wprowadzeniu do formularza przy oświadczeniu, lub pod jego treścią, rubryk, które konsument może zaznaczyć i tym sposobem wyrazić swoją zgodę. Albo przeciwnie, sprzeciwić się świadczeniu usług przed upływem ustawowego terminu na skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy. Oświadczenie wpisane w treści umowy czy regulaminu, które jest niejako odgórnie narzucone konsumentowi, który nie ma możliwości zaznaczenia opcji przeciwnej, nie wyczerpuje wymogu wyrażenia wyraźnej zgody.
Po drugie , warunkiem do wyłączenia prawa do odstąpienia jest rozpoczęcie świadczenia usług. Jeśli nie było wyraźnej zgody i nie rozpoczęto świadczenia usług, nie zachodzą przesłanki do utraty prawa do odstąpienia.
Po trzecie, traktowanie całej umowy o świadczenie usług telewizji cyfrowej jako dostarczanie „treści cyfrowych” jest nieprawidłowe i sprzeczne z przepisami ustawy z dnia 30.05.2014 r. o prawach konsumenta. Usługi dostępu do telewizji nie stanowią treści cyfrowych. Zatem prawo do odstąpienia jak najbardziej w tej sytuacji przysługuje.
Adrianna Peć
powiatowy rzecznik konsumentów w Sosnowcu
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|