Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

„Transgresje” Moniki Ślósarczyk

dodane 31.03.2019
[Będzin] W Ośrodku Kultury w Będzinie zagości niezwykła malarska wystawa. Tym razem będzie można podziwiać prace Moniki Ślósarczyk, przedstawicielki sztuki współczesnej, jednej z ostatnich dyplomantek prof. Jana Szancenbacha w pracowni malarstwa sztalugowego ASP w Krakowie oraz laureatki II Nagrody Konfrontacji Najmłodszych Artystów Krakowa - Myślenice 1997. Wystawę pt. „Transgresje” będzie można podziwiać od najbliższego poniedziałku, 1 kwietnia do 28 kwietnia. Zwiedzający będą mogli zobaczyć ponad 25 prac artystki. Wystawa zapoczątkuje małe tournée artystki po naszym województwie. Monika Ślósarczyk to artystka urodzona w Bielsku- Białej, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – dyplom w pracowni malarstwa sztalugowego prof. J. Szancenbacha, z aneksem w pracowni książki i typografii prof. R. Banaszewskiego. Znakomite wykształcenie plastyczne dało Monice Ślósarczyk podstawy do rozwoju własnego stylu malarskiego. Styl ten wymyka się próbom klasyfikacji, przyporządkowania do określonego kierunku w sztuce. Niekończące się eksperymenty związane z budulcem, wychodzą poza tradycyjne techniki i łączą się z niebanalnymi wizjami malarskimi.   W centrum świata artystycznego artystki znajduje się człowiek. To nić przewodnia łącząca stałe przejawy fascynacji naturą ludzką i wnikliwą obserwacją jej specyfiki. Obserwacją, która nie opiniuje, nie cenzuruje, nie osądza, ani nie sortuje. Obiektywizm jest tutaj przejawem niezwykłej inteligencji i stawia artystkę w roli reportera, outsidera. Mimo nagród i udziału w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych artystka dopiero teraz znacząco wkracza na rynek sztuki. Jest to dojrzała decyzja artystki, podparta latami pracy i doświadczenia, droga artystyczna naznaczona perfekcjonizmem, latami konfrontacji z innymi artystami, zwieńczona wiarą we własne umiejętności. Artystka nie lubi mówić o sobie i swojej twórczości, za to swoimi obrazami znakomicie opowiada historie życia niejednego z nas. Poza malarstwem sztalugowym Monika Ślósarczyk zajmuje się również artystycznym wykończeniem wnętrz. Jest też twórcą happeningów oraz uczestnikiem plenerów malarskich odbywających się w Polsce i za granicą. Wystawa prac Moniki Ślósarczyk pt. „Transgresje” będzie kolejną wystawą czasową oferowaną przez Ośrodek Kultury w Będzinie, w tym roku. Wystawa rozpocznie się 1 kwietnia i potrwa do 28 kwietnia.   (s)

Od 1 kwietnia wyższe kwoty jednorazowego odszkodowania z ZUS

dodane 31.03.2019
[Region] Gdy przydarzy nam się wypadek przy pracy lub dotknie nas choroba zawodowa możemy liczyć na różnego rodzaju świadczenia. W takiej sytuacji oprócz zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, czy renty możemy skorzystać z jednorazowego odszkodowania. Jeżeli decyzja ZUS zostanie wydana po 31 marca 2019 r. obejmą nas nowe stawki.   1 kwietnia 2019 roku zmianie ulegną  kwoty jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, w skutek których ubezpieczony doznał stałego lub długotrwałego uszczerbek na zdrowiu. Świadczenia z funduszu wypadkowego mogą również otrzymać członkowie rodziny m.in. ubezpieczonego, który zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub chorobowy zawodowej. Nowe wysokości kwot ustalone została w oparciu o przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2018 r., które wyniosło 4 585,03 zł. Stawki obowiązywać będą od 1 kwietnia 2019 roku do 31 marca 2020 roku. Jednorazowe odszkodowanie wynosi 20% przeciętnego wynagrodzenia za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, czyli 1 proc. uszczerbku na zdrowiu stałego lub długotrwałego od 1 kwietnia wynosi 917 zł.   Dla kogo? Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie ubezpieczonej, która z  powodu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej będzie miała ustalony stały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu. Stopień tego uszczerbku oraz jego związek z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową ocenia lekarz orzecznik ZUS lub komisja lekarska ZUS (jeśli wpłynie sprzeciw lub prezes ZUS zgłosi zarzut wadliwości orzeczenia), gdy zakończy się leczenie.   Stały lub długotrwały uszczerbek Stały uszczerbek na zdrowiu to takie naruszenie sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie jego czynności i nie można oczekiwać poprawy. Długotrwały uszczerbek na zdrowiu to takie naruszenie sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie jego czynności na okres, który przekracza 6 miesięcy, ale są szanse na poprawę. Wysokość jednorazowego odszkodowania ustala się co roku na okres od 1 kwietnia do 31 marca.   Dwa tygodnie na decyzję Przyznanie, odmowa oraz ustalenie wysokości jednorazowego odszkodowania należy do  Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Decyzję w tej sprawie ZUS wydaje  w terminie 14 dni od: otrzymania orzeczenia lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej, wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.       Beata Kopczyńska   regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego

„Cabaret” wrócił do Teatru Rozrywki

dodane 30.03.2019
[Region] Chorzowski Teatr Rozrywki zaprasza w sobotę, 30 marca o godz. 19.00, na premierę „Cabaretu”, jednego z najsłynniejszych światowych musicali, w reżyserii Jacka Bończyka. Dzieło Johna Kandera ze wspaniałą muzyką opowiada o miłości, kabaretach i ucieczce  w rozrywkę od groźnej codzienności  nadciągającego faszyzmu. Libretto napisał Joe Masteroff na podstawie noweli Christophera Isherwooda „Pożegnanie z Berlinem” i sztuki Johna van Drutena „I Am a Camera”, do piosenek Freda Ebba. Musical będzie można zobaczyć także 31 marca. Musical miał prapremierę na Broadwayu w roku 1966, w 1987 powstała nowa, rozszerzona wersja. Polska prapremiera „Cabaretu”, wg pierwszego scenariusza, odbyła się 26 czerwca 1992 r. w ówczesnej Operetce Wrocławskiej. Reżyserował Jan Szurmiej, rolę Clifforda Bradshawa zagrał wtedy Jacek Bończyk, dziś dyrektor artystyczny Teatru Rozrywki. Spektakl, przeniesiony znakomicie na kinowy ekran przez Boba Fosse w 1972 r., z Lizą Minnelli, Michaelem Yorkiem i Joelem Grey’em, przybliżył tysiącom widzów historię dwóch par młodych ludzi, połączonych  nagłym uczuciem w Berlinie  lat 30. XX wieku. Jednak  „Cabaret” to przede wszystkim intrygująca, ale i przerażająca, muzyczna  historia o brutalnym, rosnącym w siłę i terror nazizmie. Jak wspomina Jolanta Król, kierownik literacki „Rozrywki”,  trzy miesiące po wrocławskiej, 18 września 1992 r., na chorzowskiej scenie miała miejsce kolejna polska premiera „Cabaretu”  w reżyserii Marcela Kochańczyka. W postać Sally Bowles wcieliła się Maria Meyer, jako Clifford partnerował jej Cezary Jakubicki. Rolę Herr Schultza reżyser powierzył znakomitemu Stanisławowi Ptakowi, a Mistrza Ceremonii niezapomnianemu Jacentemu Jędrusikowi i była to jedna z jego najwspanialszych kreacji. Spektakl został uhonorowany czterema Złotymi Maskami, w Teatrze Rozrywki wystawiano go do końca 2002 r., 150 przedstawień zobaczyło 42.330 widzów. Akcja toczy się w Berlinie, który po I wojnie światowej zmienił się w kosmopolityczne miasto, pełne afirmacji życia, liberalizmu, seksu. W ciągu 20 lat międzywojnia świetnie zaadaptowali się tam przybysze z różnych stron świata, półświatków i środowisk,  jak artyści, seksomaniacy, tancerze ubrani i rozebrani, defraudanci, bossowie czarnego rynku, narkomani, transwestyci, sutenerzy, prostytutki czy rozmaici magicy. Przybywali tłumnie do nocnych teatrów i kabaretów, gdzie nie brakowało alkoholi, jazzu, nowomodnych tańców i striptizu. W tym samym czasie na ulicach zaczęli pojawiać się młodzi i starsi ludzie w brunatnych koszulach, niosący czerwone flagi z czarną swastyką, wykrzykujący hasła o jutrze, które będzie należało do nich. Narastające tłumy ślepo wpatrzonych i wsłuchanych w słowa swego wodza, Hitlera, niszczących sklepy i domy zamożnych Żydów, bijących wszystkich myślących inaczej… O tych właśnie dniach, gdy granicząca z histerią afirmacja berlińskiego życia i rozpasania spotyka się z narastającą grozą faszyzmu, opowiada musical  „Cabaret”. Po ponadćwierćwieczu, kolejnej jego reżyserii w Teatrze Rozrywki podjął się Jacek Bończyk, choreografia jest dziełem Ingi Pilchowskiej, scenografia Grzegorza Policińskiego, kostiumy zaprojektowała Anna Chadaj, kierownictwo muzyczne objął Mateusz Walach, wokalne Ewa Zug. Przekład: Kazimierz Piotrowski, polskie słowa piosenek: Wojciech Młynarski, Jacek Bończyk.   W retroatmosferze nocnych teatrzyków znowu posłuchamy wielkich przebojów jak „Pieniądz wprawia ten świat w ruch” czy motywu przewodniego „Do kabaretu wstąp”. W rolach głównych  zobaczymy Kamila Franczaka, Małgorzatę Regent, Wioletę Malchar-Moś, Macieja Kulmacza, Huberta Waljewskiego, Marię Meyer, Dariusza Wiktorowicza, Artura Święsa, Marka Chudzińskiego czy Marzenę Ciułę. Wystąpią wszyscy znani i znakomici: soliści, chór, balet i orkiestra. Możemy spodziewać się wspaniałego, wzruszającego widowiska. Premierę połączono z wernisażem plakatów studentów katowickiej Akademii Sztuk Pięknych  pod kierownictwem Piotra Dzika. To pokłosie konkursu na plakat do spektaklu  „Cabaret”.   Teresa Stokłosa

Art Bibuła. Festiwal zinów, photobooków i małych wydawnictw

dodane 29.03.2019
[Region] Ponad dwudziestu artystów, osiem spotkań, dwa warsztaty i jedna debata, a do tego setki niezależnych publikacji, których nie zobaczymy w komercyjnym obiegu. Tak zapowiada się Art Bibuła, pierwszy na Śląsku festiwal zinów, photobooków i małych wydawnictw, który odbędzie się w katowickim Rondzie Sztuki w ostatni weekend marca. Podczas dwudniowych targów w Rondzie Sztuki będzie możliowość przyjrzenia się z bliska najnowszym wydawnictwom niekomercyjnym, a także poznania ich twórców. To jedyna okazja, aby nabyć niskonakładowe publikacje, broszury tworzone na domowym ksero czy książki artystyczne. Ziny bowiem wymykają się prostym klasyfikacjom. Mimo różnorodnej formy artystycznej, prezentowane w Rondzie Sztuki publikacje łączy jedna cecha wspólna – miłość do papieru. Dlatego pierwsza edycja festiwalu będzie doskonałą okazją do czułego spotkania z bibułą. Na Art Bibule mamy możliwość nie tylko zaopatrzyć się w małe i duże publikacje. W sobotę o godz. 17:00 grupa Paper Beats Rock zaprezentuje swoje najdroższe skarby, czyli prowadzoną od wielu lat biblioteczkę zinów, książek, gazet i innych druków ulotnych z całego świata. Niektóre bardzo znane, inne zaś niszowe, wydawane własnym sumptem, czasem w jednym egzemplarzu. Następnie spotkamy się z uformowaną na śląskim podwórku Grupą Brzuch. Ten żywiołowy kolektyw artystyczny tworzy damskie trio: Anna Kubik, Betina Bożek i Weronika Stencel. Dziewczyny opowiedzą o śląskich początkach twórczości, a także o swoich najnowszych projektach. Trzecie spotkanie pozostanie w temacie self-publishingu. O swoich doświadczeniach opowie łódzki kolektyw Distort Visual. Gwiazdą sobotniego spotkania będzie dr Łukasz Szulc, który specjalnie na festiwal przybędzie z Wielkiej Brytanii, gdzie obecnie jest wykładowcą na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Sheffield. Podczas spotkania opowie o queerowaniu zinów w okresie PRL-u, zatem w jaki sposób funkcjonowały drugie obiegi zakazanych wówczas treści. Niedzielne spotkania zaczyną już od godziny 12:00 spotkaniem się z redakcją kwartalnika „Zupełnie Inny Świat”, czasopisma wydawanego na zasadzie non-profit. Nieprzerwanie od ośmiu lat grupa pasjonatów dzieli się swoim alternatywnym i świeżym spojrzeniem na rzeczywistość, starając się udowodnić, że słowo ma ciągle znaczenie. Poznamy także Natalię Mikołajczuk, twórczynię Books’n’Stories™, w którym zajmuje się publikacjami powstałymi na styku opowieści, fotografii i obrazu. W centrum swojej twórczości stawia narracje fotograficzne, które pozwalają jej zajrzeć do różnorodnych światów i doświadczeń. Na festiwalu spotkamy się także z Konradem Trzeszczkowskim, który przywiezie ze sobą ponad trzydzieści publikacji zinowych, tworzących intrygujący zestaw różnych zbiorów, dokumentacji, znalezisk, badań i prób. O godz. 13:00 odbędzie się promocja książki „Tropicale”, autorstwa Łukasza Gniadka i Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek. Publikacja wydana została przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego. „Tropicale” nawiązując do klasycznych albumów botanicznych, jednocześnie prowadzą subtelną grę z konwencją. Tytuł koresponduje z nazwą kolekcji rycin z przełomu XIX i XX w. przedstawiających zgromadzone przez księdza Władysława Michała Zaleskiego rośliny. Książka prezentuje niewielki wycinek liczącej ponad trzydzieści tysięcy rycin kolekcji Flore Tropicale, jednocześnie stając się pretekstem do spojrzenia w przeszłość na skomplikowane relacje między Europą i Orientem. Centralnym punktem drugiego dnia festiwalu będzie debata, rozpoczynająca się o godz. 13:30 w Rondzie Sztuki. Znakomici goście spróbują odpowiedzieć na pytanie o funkcję zinów współcześnie. Zastanowimy się wspólnie, jaki jest sens i znaczenie tworzenia publikacji własnym sumptem w nieoficjalnych obiegach. To będzie także okazja do rozmowy o funkcji książki jako obiektu artystycznego. W debacie udział wezmą: jeden z najlepszych polskich fotografów Michał Łuczak, a także Joanna Rzepka-Dziedzic – szefowa i kuratorka niezależnej instytucji kultury Galerii Szarej, Marcin Wysocki – projektant, kierownik działu wydawnictw w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, dr Daria Malicka – projektantka publikacji, esejów wizualnych, kolaży i foundfootage oraz Jakub Janik z gdańskiego Wydawnictwa Eksperymentalnego X-Press. Debatę poprowadzi Katarzyna Zolich oraz Katarzyna Ewa Legendź z Fundacji Paper Beats Rock. Festiwal Art. Bibuła powstaje dzięki katowicko-krakowskiej kooperatywie: Fundacji dla Filmu i Fotografii oraz Paper Beats Rock. Obie organizacje, chociaż działają na różnych obszarach, jednogłośnie deklarują przywiązanie do papieru, wierząc w jego nieprzemijającą wartość i siłę. Dzięki dofinansowaniu Fundacji PZU wszystkie wydarzenia festiwalu są bezpłatne dla uczestników.   (s)

III Śląsko-Zagłębiowskie Forum Edukacji Zawodowej

dodane 29.03.2019
[Sosnowiec] Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu, ul. Grota Roweckiego 64, już po raz trzeci organizuje Śląsko-Zagłębiowskie Forum Edukacji Zawodowej, którego celem jest promocja edukacji zawodowej oraz wzmocnienie współpracy szkół z otoczeniem pracodawców z nastawieniem na kształcenie dualne oraz wzmocnienie systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego. Wydarzenie odbędzie się 2 kwietnia w godz. 10.00 – 18.00 w budynku CKZiU w Sosnowcu przy ul. Grota Roweckiego 64. Przedsięwzięcie kierowane jest do młodzieży szkół gimnazjalnych  oraz ponadgimnazjalnych, ich rodziców, doradców zawodowych, psychologów, pedagogów, nauczycieli, pracodawców, przedstawicieli rynku pracy oraz innych podmiotów i osób związanych z edukacją zawodową. Forum jest platformą komunikacyjną wymiany opinii, wzajemnych potrzeb i oczekiwań w ramach współdziałania szkół zawodowych z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym. Przedsięwzięcie pozwoli na transfer wiedzy, doświadczeń i technologii pomiędzy zaangażowanymi podmiotami, co przyczyni się do kreowania innowacyjnych rozwiązań. Trzecia edycja stanowi kontynuację działań w zakresie rozwoju tzw. partnerstw wiedzy  (szkoły – pracodawcy – instytucje rynku pracy). Forum jest również nawiązaniem  do dynamicznie rozwijającego się współczesnego rynku pracy, w którym zachodzi potrzeba tworzenia nowych kwalifikacji zawodowych. Poniżej program. 9.00-10.30 – Networking, prezentacja kierunków kształcenia: spotkania z pracodawcami, przedstawicielami uczelni wyższych, nauczycielami zawodu, doradcami zawodowymi, pedagogami 10.30-10.40 – Uroczyste powitanie gości 10.40 -11.00 – Prelekcja: „Potrzeby rynku pracy w kontekście zawodów na lokalnym rynku pracy - Barometr zawodów w województwie śląskim”  – Wojewódzki Urząd Pracy w  Katowicach/ Powiatowy Urząd Pracy w Sosnowcu. 11.00-11.15 – Wręczenie nagród „Zawodowiec Roku 2018” 11.15 -11.30 – Działania Rady Sektorowej  zrealizowane w 2018 oraz  planowane na rok 2019 11.30-11.50 – Wystąpienia przedstawicieli MEN, MPiT, PARP 11.50 - 12.20 – Dobre praktyki w województwie śląskim we współpracy szkół z przedsiębiorcami, samorządem oraz mediami na rzecz rozwoju i realizacji zadań związanych z naborem do szkół zawodowych 12.20-12.50 – Prezentacja  filmów promujących branżę mody 12.50 -13.20 – Przerwa kawowa 13.20 -13.50 – „Pilotażowe wdrożenie sektorowej ramy kwalifikacji w zakresie rozwoju kompetencji w podmiotach branżowych (w podziale na 3 części). Przemysł mody" – przedstawiciel IBE 13.50-14.15 – prezentacja  poradników doradcy zawodowego oraz instruktorów zawodu 14.15 -15.00 – Jak szkoła dba o budowanie wizerunku - oferta edukacyjna  na nowy rok szkolny 15.00 -16.30 – panel dyskusyjny „Współpraca szkół z przedsiębiorcami, samorządami i organami administracji państwowej na rzecz rozwoju edukacji i sektora mody” 16.30 – Lunch (s)

Międzynarodowy konkurs wokalistyki w Operze Śląskiej

dodane 29.03.2019
[Region] „Aidą” Giuseppe Verdiego w reżyserii Laco Adamika i z gościnnym udziałem Małgorzaty Walewskiej w niedzielę, 31 marca o godz. 18.00 rozpocznie się uroczyście IV Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Operze Śląskiej. Będzie to edycja jubileuszowa – dziesiąta  ogólnopolska  i czwarta (od 2004 r.) o charakterze międzynarodowym, weźmie w niej udział 73. młodych śpiewaków. Tegoroczny Konkurs, organizowany tradycyjnie przez Operę Śląską w Bytomiu przy współpracy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, odbędzie się w dniach 31 marca – 6 kwietnia podczas trzyetapowych przesłuchań, otwartych dla publiczności. Poświęcony pamięci Adama Didura, założyciela i pierwszego dyrektora bytomskiej sceny, promuje młodych (do 32 roku życia) profesjonalnych wokalistów różnych narodowości, dając zarówno szansę na ich karierę, jak i na szerokie upowszechnianie muzyki operowej. Wśród zwycięzców Konkursów znajduje się wielu dziś słynnych solistów występujących na scenach muzycznych w Polsce i na świecie. W trzecim, końcowym etapie znajdzie się 12. najlepszych wykonawców. Spośród nich  wyłonionych zostanie trójka finalistów, którzy otrzymają:  za I miejsce 64, 500 zł (15 tys. EUR), za II 43 tys. zł (10 tys. EUR) i za III lokatę 30,100 zł (7 tys. EUR). Zostaną także przyznane trzy wyróżnienia po 12,900 zł (3 tys. EUR), nagroda dla najlepszego akompaniatora – 4,300 zł (1 tys. EUR) oraz wiele pozaregulaminowych, fundowanych przez osoby i instytucje prywatne. Wręczenie nagród nastąpi podczas galowego koncertu laureatów – 7 kwietnia o godz. 18.00 w bytomskiej Operze Śląskiej, koncert zostanie powtórzony 9 kwietnia w Teatrze Śląskim w Katowicach. 73. wokalistów przesłuchiwać będzie jury w znakomitym składzie: prof. Izabela Kłosińska, Małgorzata Walewska, Andrzej Dobber, dr Michael Nemeth, Wiesław Ochman, prof. Feliks Widera i Wasyl Wowkun. Uczestnikom akompaniować będą: Grzegorz  Biegas, Larisa Czaban, Natalya Gaponenko, Mirella Malorny-Konopka i Olena Skrok. Orkiestrę poprowadzą dyrygenci: Tadeusz Kozłowski, Maciej Tomasiewicz i Franck  Chastrusse  Colombier. Transmisje z przesłuchań dostępne będą online na stronie www.adamdidur.com. IV Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu objął patronatem honorowym prezydent RP Andrzej Duda, w komitecie  honorowym zasiadają: wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński, wojewoda śląski Jarosław Wieczorek,  marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski, prezydent Bytomia Mariusz Wołosz oraz prezydent Katowic Marcin Krupa.   Teresa Stokłosa  

Nowa wystawa i chór społeczny w Muzeum Śląskim

dodane 28.03.2019
[Region] W Muzeum Śląskim od piątku, 29.bm., będzie można oglądać nową ekspozycję czasową. Tematem wystawy archeologicznej „Bliskie, lecz z dalekiego świata” jest mało znana historia udomowienia ssaków, a było to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń w dziejach ludzkości. – Proces ten rozpoczął się około 40 tys. lat temu, kiedy człowiek podjął pierwsze próby oswojenia wilka, przodka dzisiejszego psa – wyjaśnia Paweł Doś, p.o. kierownik Działu Promocji. - Dzięki wystawie poznamy więc pochodzenie i dzieje zwierząt takich jak pies, kot, koń, owca, koza czy krowa. Dowiemy się, kiedy, gdzie i w jaki sposób nastąpiło udomowienie dzikich gatunków, a także poznamy drogi, jakimi, już jako zwierzęta hodowlane, dotarły do Europy oraz na teren dzisiejszej Polski – dodaje. Wystawa, której kuratorką jest dr Renata Abłamowicz, będzie prezentowana przez cztery miesiące, od 30.03-28.07. Na wernisaż katowickie Muzeum przy ul. T. Dobrowolskiego 1 zaprasza w piątek, 29 bm. o godz. 18.00. – Kolejną naszą inicjatywą jest powołanie chóru społecznego, do którego zapraszamy pasjonatów, profesjonalistów oraz amatorów, wszystkich niezależnie od wieku, wykonywanego zawodu czy doświadczenia muzycznego – mówi Paweł Doś. – Warunkiem podstawowym jest chęć dzielenia się pasją i muzyczną energią, a umiejętność czytania nut nie jest obowiązkowa – dodaje. Chóry społeczne istnieją przy wielu instytucjach i towarzyszą wydarzeniom, koncentrując zwykle swoją pracę przez kilka miesięcy wokół określonego tematu podczas przygotowań do występu. Pierwszym projektem chóru Muzeum Śląskiego będzie występ w ramach wrześniowego Biennale Industrii, podczas którego śpiewacy zadebiutują. Wśród repertuarowych źródeł nie zabraknie utworów inspirowanych przemysłem czy kulturą robotniczą. Próby Muzealnego Chóru Społecznego będą się odbywały w piątki w godz. 18.00 – 20.00, pod kierunkiem Krzysztofa Dudzika, edukatora muzycznego i dyrygenta z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu chórów, absolwenta Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Krzysztof Dudzik sięga w nauczaniu do metody relatywnej, wywodzącej się z koncepcji pedagogiki muzyki węgierskiego kompozytora Zoltána Kodálya. Współpracuje z węgierskim chórem improwizującym Csíkszerda, prowadząc wakacyjne warsztaty dyrygenckie. Przesłuchania rozpoczną się w piątek, 5 kwietnia w godzinach między 16.00 a 20.00. Zgłoszenia należy kierować do 3 kwietnia włącznie na adres: chor@muzeumslaskie.pl.   (TS)
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 Starsze

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl