Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 24.06.2015

Termin zawiadomienia sprzedawcy o wadzie towaru

[Region]

W 2014 roku 15 grudnia kupiłem buty sportowe. Po niespełna roku, w styczniu 2015 r. stwierdziłem wadę butów, która polegała na ich rozklejeniu. Niestety, zapodział mi się paragon, odnalazłem go dopiero w maju i wtedy złożyłem reklamację. Ale sprzedawca odmówił jej uznania twierdząc, że zbyt późno ją zgłosiłem. Słyszałem, że zmieniły się przepisy, czy zatem sprzedawca ma rację odrzucając moją reklamację?

 

Niestety, sprzedawca ma rację. Rzeczywiście przepisy dotyczące reklamacji towarów zmieniły się, jednakże zmiany weszły w życie od 25 grudnia 2014 r. A zatem wszystkie reklamacje dotyczące zakupów dokonanych przed tą datą, podlegają przepisom obowiązującym do wejścia w życie zmian. Do zakupów dokonanych do 24 grudnia 2014 r. stosować należy przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, które regulują odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Zgodnie z przywołanymi przepisami, konsument ma obowiązek zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową w terminie 2 miesięcy od jej stwierdzenia. W przypadku zbyt późnego zgłoszenia reklamacji, sprzedawca ma prawo odmówić jej przyjęcia, gdyż skutkiem opóźnienia jest utrata uprawnień do żądania naprawy, wymiany, obniżenia ceny towaru oraz odstąpienia od umowy i zwrotu ceny. Aby zachować termin, wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

 

Nowe przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta znajdują zastosowanie do zakupów dokonanych po 25 grudnia 2014 r. Nowe przepisy nie przewidują już 2- miesięcznego terminu na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie. Jednakże również obecnie dochodzenie roszczeń jest ograniczone w czasie. Roszczenie o naprawę lub wymianę towaru przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem 2 lat od wydania towaru.

 

Reasumując, w zależności od momentu dokonania zakupu, zależeć będzie zastosowanie starych, bądź nowych przepisów. Buty zakupił Pan przed zmianami, a zatem obowiązywał 2 -miesięczny termin na zgłoszenie reklamacji, a jego niedotrzymanie wywołało skutek w postaci utraty uprawnień reklamacyjnych i sprzedawca miał prawo odmówić przyjęcia reklamacji.

 

Adrianna Peć, miejski rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu

 

 

 

 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl