Kultura
Czy o miłość trzeba walczyć z bronią w ręku?
Premierą „Wesela” wg Stanisława Wyspiańskiego katowicki Teatr Śląski inauguruje nowy rok. Spektakl, który zobaczymy już 8 stycznia o godz. 19.00 na Dużej Scenie, jest współczesną adaptacją Radosława Rychcika, reżysera młodego, ale bardzo znanego i nagradzanego na wielu znaczących polskich scenach i festiwalach, laureata Paszportu Polityki 2014. Akcja dramatu dziejącego się tym razem w Belfaście, m.in. w irlandzkim pubie i w plenerach familokowych osiedli, będzie próbą odpowiedzi na jedno z najważniejszych egzystencjalnych pytań: czy religia powinna stawać na drodze miłości i czy mieszane wyznaniowo małżeństwa mogą odmienić społeczeństwa? Jest to zatem sztuka o wykluczeniu, ale i tolerancji dzięki uczuciom ponad podziałami.
– W latach 70. XX wieku animozje miedzy Brytyjczykami i Irlandczykami, lojalistami i republikanami, a przede wszystkim katolikami i protestantami pochłaniały tysiące ofiar – mówi nam Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka i kierowniczka literacka katowickiego teatru. – W 1974 roku grupa nowożeńców postanowiła stworzyć Północno-Irlandzkie Stowarzyszenie Małżeństw Mieszanych, niestety, czterdzieści lat później segregacja religijna w Irlandii nadal obejmuje ponad 90 procent osiedli, szkół, pubów, klubów sportowych i środowisk nauczycielskich. Na szczęście niektórzy obywatele Irlandii Północnej stale poszukują dróg pojednania, a urzędach stanu cywilnego odnotowano wzrost liczby małżeństw mieszanych wyznań i właśnie ten, tak aktualny, problem miłości, wiary i tolerancji postanowiliśmy przybliżyć naszym widzom. „Wesele” to jedna z naszych największych i najważniejszych tegorocznych produkcji, a Belfast „zagrał” Nikiszowiec – wyjaśnia.
Czy wesele może odmienić naród, pokonać wielowiekowe różnice, uprzedzenia, kulturę? Czy o miłość trzeba walczyć z bronią w ręku? Koniecznie trzeba zobaczyć spektakl Radosława Rychcika, jego kolejne dzieło po słynnych wielokulturowych „Dziadach” A. Mickiewicza. Bohaterowie, wcielający się w klasyczne role (pan młody, panna młoda, gospodarz, poeta, ksiądz i wszystkie pozostałe) noszą brytyjskie i irlandzkie imiona. Autorem przekładu dramatu Wyspiańskiego na język angielski jest Noel Clark, bowiem spektakl będzie dwujęzyczny („Wesele” – „The Wedding”), z wyświetlanymi napisami. Stylizowana scenografia i kostiumy są dziełem Anny Marii Kaczmarskiej, często współpracującej z Rychcikiem.
Wśród kilkudziesięcioosobowej, znakomitej obsady są aktorzy doskonale znani z kreacji na zagłębiowskich scenach. Barbara Lubos wielokrotnie była oklaskiwana i nagradzana w sosnowieckim Teatrze Zagłębia. Została tam laureatką Złotej Maski za role Iriny w „Trzech siostrach” A. Czechowa i Marii w szekspirowskim „Wieczorze Trzech Króli”, niezapomnianą Rachelą w „Weselu” Wyspiańskiego i księżną Himalaj w „Operetce” W. Gombrowicza. Artur Święs za rolę Józia w „Ferdydurke” wg Gombrowicza na sosnowieckiej scenie otrzymał Nagrodę im. Leny Starke. Adam Kopciuszewski to poprzedni, wieloletni dyrektor i aktor Teatru Zagłębia. Mateusz Znaniecki i Michał Piotrowski współpracują z sukcesem z będzińskim Teatrem Dzieci Zagłębia, zaś Antoni Gryzik jest wykładowcą w Wyższej Szkole Humanitas. Natomiast choreograf „Wesela” i wielu znanych przedstawień w kraju, laureat Złotych Masek Jakub Lewandowski opracował choreografię także do „Eugeniusza Bodo”, jednego z ostatnich i najciekawszych spektakli Teatru Zagłębia.
Czy i jak odnajdą się w tym niezwykłym widowisku współcześni kochający się Romeo i Julia, których dzieli nie waśń rodowa, ale wyznanie i rasistowskie uprzedzenia, obejrzymy i ocenimy w piątek, 8 stycznia o godz. 19.00 w Teatrze Śląskim.
Teresa Stokłosa
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|