Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

Polacy na podium Mistrzostw Świata UICR

dodane 23.10.2014
[Region] Polak został najlepszym kierowcą w ecodrivingu, a polska drużyna uplasowała się na 6. miejscu podczas w 29. edycji mistrzostw świata, które odbyły się w tym roku Krakowie. O tytuł najlepszego z najlepszych walczyło 131 zawodników, natomiast 9 o tytuł mistrza świata w ecodrivingu. W gronie zwycięzców zabrakło reprezentantów naszego regionu, ale nie było to dla żadnego z zawodników ujmą, bowiem sam fakt udziału w mistrzostwach to już ogromny prestiż.   Trwające dwa dni zmagania zgromadziły reprezentacje 17 krajów członkowskich, największej i zarazem najstarszej na świecie unii kierowców zawodowych UICR. Na początek na terenie pasa startowego przyległego do Muzeum Lotnictwa w Krakowie każdy kierowca z poszczególnych reprezentacji krajowych musiał poprawnie rozwiązać pisemny test ze znajomości przepisów branżowych i ruchu drogowego, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz zasad mocowania ładunku, a kierowcy startujący w kat. B (autobusy) zmierzyli się ze znajdowaniem usterek w zaparkowanym autokarze. Najbardziej jednak widowiskową konkurencją, którą musiał zaliczyć każdy zawodnik, był przejazd w ograniczonym czasie po specjalnie wyznaczonym torze z przeszkodami. Zawody odbyły się w kilku kategoriach na pojazdach jednej marki: A – solo do 18 t, B – autokar, C – zestaw z naczepą, D – zestaw z przyczepą, E – młodzi adepci zawodu (25 lat), F – furgony (dostawcze). Do tegorocznego konkursu zostały podstawione specjalnie przygotowane pojazdy marki Mercedes-Benz, Sponsora Strategicznego mistrzostw, oraz autokary Tourismo z firmy EvoBus. Jeden komplet można było oglądać w zmaganiach po torze, a bliźniaczy – o identycznych parametrach technicznych – każda drużyna dostała do zapoznania się i treningu jazdy na drugiej części pasa startowego. Reprezentanci Afryki, z uwagi na lewostronny kierunek jazdy w ich krajach, testowali samochody w czasie dwukrotnie dłuższym niż pozostali uczestnicy. Wyjazd z parkingu, przejazd pod poprzeczką podniesioną do wskazanej wysokości, przejazd prawym przednim kołem po wyznaczonym torze nie dotykając oznaczeń, przejazd obok nadkola jak najbliżej wyznaczoną osią, zachowanie 150 cm odległości od rowerzysty, najazd na „oko byka”, czyli trafienie obciążnikiem jak najbliżej środka trójkolorowej tarczy, przejazd przez bramę, trafienie „szpileczką” i przekłucie balonika, parkowanie tyłem w jednym podejściu na odległość wylosowaną przed startem, przewrócenie zielonych kręgli prawą częścią zderzaka pojazdu, zahaczenie tylko zielonej piłeczki lewym narożnikiem, zaparkowanie pojazdu tak, by korek wlewu paliwa znajdował się na wprost wyznaczonego miejsca na zbiorniku Noxy i zjazd na parking to kolejne przeszkody, które każdy kierowca bez względu na kategorię miał pokonać bezbłędnie. Tegoroczny przejazd nie należał do najłatwiejszych. Żadnemu z zawodników nie udało się bezbłędnie przejechać toru, a najlepszy, Nico Vlaar z Holandii, na swoim koncie zebrał 188 punktów karnych, zdobywając jednak mistrzostwo świata i złoty medal indywidualnie w kategorii A (solo do 18 t) jak również mistrzostwo świata kierowców zawodowych UICR 2014. Drugim najważniejszym w tych zawodach tytułem jest mistrzostwo świata w ecodrivingu. Najlepszy w tej edycji okazał się Dariusz Serafiński, który po raz pierwszy w historii UICR zdobył ten zaszczytny tytuł i jednocześnie unikalny, złoty medal UICR po raz drugi (pierwszy podczas MŚ 2010 w Austrii). Do tej konkurencji każdy kraj mógł wystawić tylko jednego zawodnika, który obciążonym zestawem MB Actros, na co dzień jeżdżącym w Szkole Doskonalenia Jazdy, miał do pokonania trasę o długości 27 km w czasie nie dłuższym niż 35 minut. Każdy z nich rozpoczynał jazdę w serwisie MB w Modlniczce k. Krakowa i pokonując zróżnicowaną trasę w pętli składającej się w części z drogi wewnętrznej, krajowej i autostrady wracał do serwisu. Z tej możliwości skorzystało tylko dziewięć krajów. Jak się okazało drugie miejsce, tuż za Darkiem (8,10), zajął reprezentant RPA Pather Moonsamy (z wynikiem 9,09), a trzecie – Tom Boudewijns z Belgii (9,70). Na wynik składało się zużycie paliwa oraz punkty karne za złamanie przepisów w czasie jazdy. Podczas mistrzostw ma również miejsce klasyfikacja zespołowa.   Bezkonkurencyjna okazała się polska reprezentacja „młodzików”, którzy nie tylko podzielili między siebie miejsca na podium, ale równocześnie zwyciężyli drużynowo w kat. E. Drugą lokatę i zarazem srebrny medal drużynowo wywalczyli nasi w kat. F (furgony). Niestety, w innych kategoriach nie udało się Polakom zająć medalowego miejsca, choć kierowcy plasowali się wysoko. Najlepszy z naszych reprezentantów, Janusz Kaszuba, startował w kat. B (autobusy) i w swojej kategorii zajął 4. miejsce z 355 punktami karnymi (Niemiec Hans-Henry Dohse był lepszy od niego o zaledwie 5 pkt). Rola gospodarza to niewdzięczne zadanie dla teamu. Podobnie jak w Austrii w 2010 r. Austriacy, czy we Włoszech (2008) Włosi, albo w Luksemburgu (2006) Luksemburczycy, tak teraz nasi mieli utrudnione zadanie. Jako pierwsi startujący nie mieli możliwości podglądnięcia technicznego pokonania toru, jak też jazdy zawodników z innych drużyn. Poza tym opady deszczu i start o godz. 6.00 rano nie pomogły w tegorocznych zawodach. W kategorii A zajęliśmy 6. miejsce, w kat. B – 5., w kat. C – 7. i w kat. D – 6. Szóste miejsce również zajęliśmy w kategorii narodowej. Jest szansa, że w następnych mistrzostwach będzie lepiej. UICR (Union Internationale des Chauffeurs Routiers) skupia w swoich szeregach organizacje z krajów Europy, Ameryki i Afryki. W roku 1973, w Kopenhadze Zgromadzenie Ogólne UICR powołało do życia międzynarodowe zawody samochodowe dla kierowców zawodowych. Na początku konkurs ten odbywał się co roku, kolejno w: Nicei, Monachium, Lozannie, Montrealu i Turynie, by w roku 1980 po zawodach w Londynie przejść do cyklu dłuższego. Obecnie odbywają się one co dwa lata, za każdym razem w innym państwie członkowskim unii kierowców zawodowych skupiającej stowarzyszenia i związki zawodowe kierowców ciężarówek, autobusów i samochodów dostawczych. Za dwa lata rolę gospodarza będzie pełnić Finlandia. W mistrzostwach mogą startować tylko ci kierowcy, którzy nie tylko posiadają odpowiednie uprawnienia, ale należą do tej organizacji w swoim kraju, która jest członkiem UICR. W Polsce jest nią Stowarzyszenie Klub Polskiego Trakera.   (s)  

Wygraj zaproszenie na baletowy spektakl

dodane 22.10.2014
[Region, Dąbrowa Górnicza] Najwspanialszy balet na świecie, St. Petersburg Ballet, wystąpi 28 października w Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej. Przedstawi największe perły światowej klasyki, czyli „Śpiącą Królewnę” oraz „Jezioro Łabędzie”. Dla naszych Czytelników mamy do wygrania w konkursie po dwa bezpłatne dwuosobowe zaproszenia na każdy ze spektakli! Genialny St. Petersburg Ballet, najbardziej znany balet na świecie, zebrał w sobie wszystko, co jest nazywane „rosyjską szkołą baletu klasycznego”. W swym widowisku prezentuje wszystko, co ściśle wiąże się z klasyczną elegancją w połączeniu ze świeżym oddechem dwudziestego pierwszego wieku. To doskonały spektakl taneczny z prawdziwie królewskim przepychem strojów i dekoracji. Elegancja, wdzięk, wspaniała lekkość sprawiają niepowtarzalność tego widowiska. St. Petersburg Festival Ballet opiera się na czołowych artystach baletu z Petersburga i trupy baletowej z najlepszych teatrów baletowych, którzy są kontynuatorami petersburdzkiej tradycji baletu. Czołowi tancerze to laureaci międzynarodowych konkursów. W ciągu ostatnich dwóch lat St.Petersburg Festival Ballet z powodzeniem koncertował w 10 krajach europejskich. W Polsce prezentuje największe perły światowej klasyki, czyli „Jezioro Łabędzie” oraz „Śpiącą królewnę”. „Jezioro Łąbędzie” jest jednym z najbardziej popularnych baletów i należy do międzynarodowego standardu klasycznego. Od ponad stu lat przyciąga publiczność jak magnes swoją niesamowitością, błyskotliwością w połączeniu z ponadczasową muzyką Czajkowskiego. Jest niepodważalnie fenomenem sztuki baletowej. Dzięki choreografom M. Petipy i L. Iwanowa zyskał sukces od dnia premiery w 1895 roku w Teatrze Maryjskim w Petersburgu, który trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. „Jezioro Łabędzie” w dąbrowskim Pałacu Kultury Zagłębia będzie można podziwiać 28 października o godz. 20.00. Jest to historia miłości Zygfryda do Odetty, zaklętej przez złego czarnoksiężnika w łabędzia. Tylko prawdziwa miłość może dziewczynie przywrócić ludzką postać. Ironią losu (pod wpływem czarów) książę przyrzeka jednak dozgonną miłość innej kobiecie, córce Rotbarta, czarnoksiężnika, który zaczarował Odettę. Jedynym wyjściem dla łabędzicy i księcia w tej sytuacji jest śmierć. Rzucają się więc ze skały i giną. Natomiast tego samego dnia, ale nieco wcześniej, bowiem o godz. 15.30, na scenie PKZ-u odbędzie się przedstawienie „Śpiąca Królewna”. To jeden z najlepszych baletów w repertuarze klasycznym. Wielkość dzieła oraz jego piękno przykuwa uwagę najwytrawniejszych widzów. Sam Piotr Czajkowski uważał „Śpiącą Królewnę” za swój najlepszy balet. Opowiada o królewnie, na którą zła czarownica rzuciła urok. Klątwa polegała na tym, że w dniu 16. urodzin królewna ukłuje się w palec wrzecionem i umrze. Jedna z siedmiu dobrych wróżek złagodziła jednak ten czar powodując, że królewna po ukłuciu jedynie zapadła w głęboki sen, a obudzić ją mógł tylko pocałunek przystojnego księcia. Wspaniała scenografia zabiera widzów do krainy wróżek, piękna i spokoju. Obydwa spektakle prezentowane są w dwóch aktach, muzykę do nich napisał Piotr Czajkowski, choreografia jest dziełem Mariusa Petipy, scenografię i kostiumy opracował Vyacheslav Okunev.     Organizatorem występów baletu w Polsce jest Agencja Artystyczna DAGA. Bilety są do nabycia na: www.ebilet.pl, www.biletomat.pl, w salonach Empik na terenie całego kraju oraz w kasie biletowej w miejscu koncertowym. Z każdego zakupionego biletu balet przekazuje za pośrednictwem Fundacji Stefana Batorego 1 euro na pomoc dla Ukrainy. (s) UWAGA! KONKURS! Organizator występów St. Petersburg Ballet w Polsce przygotował dla naszych Czytelników 2 bezpłatne dwuosobowe zaproszenia na „Śpiącą Królewnę” oraz 2 bezpłatne dwuosobowe zaproszenia na „Jezioro Łabędzie”. By zdobyć zaproszenie, należy wziąć udział w naszym konkursie i odpowiedzieć na pytanie: Kiedy odbyła się premiera spektaklu „Jezioro Łabędzie”? Na prawidłowe odpowiedzi pod adresem: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl czekamy do piątku 24 października. Laureatów konkursu poznamy w poniedziałek.   St.Petersburg Festival Ballet Dąbrowa Górnicza,Pałac Kultury Zagłębia - 28.10.2014 „Śpiąca Królewna”, godz. 15.30     „Jezioro Łabędzie” , godz. 20.00  

A miało być tak pięknie....

dodane 22.10.2014
[Dąbrowa Górnicza] Wieżyczki ze zjeżdżalniami, mostki, huśtawki, linowa piramida, mini-ścianka wspinaczkowa, ciuchcia i karuzela – to atrkacje placu zabaw w dąbrowskim Parku Hallera. Jego otwarcie, wstępnie planowane na początek roku szkolnego, zostało przesunięte na październik. Dąbrowianie na to wydarzenie czekali z ogromną niecierpliwością, bowiem wreszcie, po wielu latach, miało się spełnić ich marzenie o nowoczesnym, bezpiecznym i zgodnym z europejskimi standardami placu zabaw. Na dodatek w ścisłym centrum miasta. Gdy pojawili się na nim, dostrzegli przede wszystkim poniewierający się wszędzie żwir. Alarmują, że zagraża bezpieczeństwu bawiących się tam dzieci. Skąd wziął się żwir na placu zabaw dla dzieci w Parku Hallera, skoro w prezentowanym wcześniej projekcie nie było o nim mowy? Przypomnijmy, że zgodnie z nim plac miał zostać podzielony na trzy strefy, a każda z nich miała być wyposażona w rozmaite atrakcyjne urządzenia zabawowe. Wokół miały stanąć ławki, kosze na śmieci i stojaki rowerowe. Nawierzchnie dwóch stref wykonane miały być z miękkiego, syntetycznego materiału, a trzecia wysypana piaskiem. Pisaliśmy o tym tutaj http://www.wiadomoscizaglebia.pl/artykul/3490.html. W związku z tym, że w projekcie nie została ujęta piaskownica, to pomysł na wysypanie jednej ze stref piachem ucieszył szczególnie rodziców małych dzieci. – Genialny pomysł. Z jednej strony zyskujemy miękkie, bezpieczne podłoże pod urządzenia, na których bawią się dzieci. Z drugiej maluchy mogą pobawić się tu jak w piaskownicy. Wyobraża sobie pani plac zabaw bez piaskownicy? – mówiła oglądając wizualizację placu mama małego Wiktora. W trakcie budowy placu koncepcja została jednak zmodyfikowana i zamiast piachem, jedna ze stref została wysypana żwirem. Teren miał zyskać na bezpieczeństwie, a paradoksalnie stworzył zagrożenie dla bawiących się tam dzieci. Przeczy temu Iwona Dalach, zastępca naczelnika dąbrowskiego wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, upierając się, że oddany do użytku plac zabaw wykonany jest zgodnie z projektem technicznym. – Plac zabaw w Parku Hallera „A” został zaprojektowany jako trzy strefy, z podziałem dla każdej grupy wiekowej. W strefie dla małych i średnich wiekowo dzieci pod urządzeniami wykonano podbudowę bezpieczną, poliuretanową – podkreśla Iwona Dalach. – Aby rozdzielić nawierzchnię żwirową od poliuretanu zastosowano alejkę oraz palisadę wyniesioną ponad teren. W części dla dzieci najstarszych zastosowany został odpowiedni żwirek tylko pod dwoma urządzeniami mającymi dużą wysokość upadkową. Jest to odpowiedni żwir stosowany na wielu placach zabaw jako podłoże bezpieczne – wyjaśnia Iwona Dalach. Niestety, żwirek jest rozsypywany przez dzieci po całym placu, małe kamyczki znajdują się zarówno na nawierzchniach zrobionych z miękkiego, syntetycznego materiału, jak również na urządzeniach służących do zabawy. – Przecież te dzieci sobie tu krzywdę wreszcie zrobią. Co rusz, to jakieś dziecko leży, bo poślizgnęło się na żwirze. Czy naprawdę nie łatwiej by było zastąpić ten żwir piachem, jak było mówione jeszcze w lipcu? Zupełnie tego nie rozumiem – mówi oburzona pani Ela, opiekująca się małym Jakubem. Dla osoby mającej kontakt z małymi dziećmi jest też rzeczą oczywistą, że obecność małych kamieni na placu jest ogromnym wręcz zagrożeniem, bowiem maluch może taki kamień włożyć do ust i się nim najzwyczajniej zakrztusić. Urzędniczka dąbrowskiego magistratu powołuje się wobec takich zarzutów na regulamin użytkowania placu zabaw. – Warto byłoby zwrócić uwagę, aby dzieci przebywały na strefach dostosowanych do ich wieku. Jeżeli będą znajdować się w odpowiedniej strefie, to prawdopodobieństwo rozrzucenia żwirku, bądź jego połknięcie jest znikome. W regulaminie korzystania z placu zabaw znajdują się również informacje, iż „osoby, które nie ukończyły 12 roku życia przebywają na terenie placu zabaw na wyłączną odpowiedzialność swoich opiekunów prawnych” oraz „za bezpieczeństwo dzieci znajdujących się na placu zabaw odpowiedzialność sprawują opiekunowie” – argumentuje dodając, że mimo to problem porozsypywanego żwiru został przez magistrat zauważony, bowiem odbyły się już próby jego uprzątnięcia. – Żwirek, który dzieci rozsypują, jest sukcesywnie sprzątany w ramach niezbędnej obsługi placu zabaw – informuje naczelnik Dalach. Bez odpowiedzi pozostało pytanie, skąd wziąła się decyzja o zastąpieniu piachu żwirkiem. Naczelniczka wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej twierdzi tylko, iż zastosowane podłoże w postaci żwiru używane jest na wielu placach zabaw jako podłoże bezpieczne. Mało tego, problem wydaje się być według niej rozdmuchany. – W miastach ościennych podłoża na placach zabaw pod urządzeniami zabawowymi wykonane są ze żwirku, co nie przeszkadza innym użytkownikom – twierdzi. Zgadza się jednak, iż najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie nawierzchni poliuretanowej, jak na pozostałych okręgach. – Lecz ze względu na koszty, ograniczony budżet, nie było to możliwe. Nawierzchnia poliuretanowa jest wielokrotnie droższa – uzasadnia. – Plac jest tak zaprojektowany, aby było możliwe w miarę pozyskania środków zastosowanie poliuretanu na ostatnim kręgu. Ze względu na dużą wysokość upadkową będzie to nawierzchnia najdroższa w porównaniu do pozostałych okręgów – zaznacza. Budowa placu zabaw, felernego zdaniem rodziców, a spełniającego najwyższe standardy zdaniem urzędników, kosztowała podatników 600 tys. zł. Maja Żukowska  

Zagłębiowskie gminy w konkursie ECO-MIASTO

dodane 22.10.2014
[Będzin, Dąbrowa Górnicza] Dwadzieścia cztery miasta zgłosiły się do drugiej edycji konkursu ECO-MIASTO, z czego cztery pochodzą z województwa śląskiego. Są to Będzin, Chorzów, Dąbrowa Górnicza i Zabrze. Będzin i Zabrze mają szansę na zwycięstwo w kategorii efektywność energetyczna budynków, natomiast Chorzów i Dąbrowa Górnicza rywalizują w gospodarce odpadami. Zwycięzcy konkursu zostaną wyłonieni w trzech kategoriach: mobilność zrównoważona, efektywność energetyczna budynków i gospodarka odpadami. Laureatów konkursu ECO-MIASTO 2014 poznamy już 4 listopada podczas uroczystej gali w Ambasadzie Francji, jednego z organizatorów konkursu.   – Cieszy, że podobnie jak w pierwszej edycji, także w tym roku do konkursu ECO-MIASTO zgłosiło się tak wiele polskich miast. Wszystkie nadesłane formularze świadczą o świadomej i odpowiedzialnej postawie samorządów w kwestiach zrównoważonego rozwoju i pokazują troskę o stan środowiska oraz jakość życia mieszkańców – mówi Pierre Buhler, ambasador Francji w Polsce. Najwięcej miast pretenduje do zwycięstwa w kategorii gospodarka odpadami – oprócz Chorzowa i Dąbrowy Górniczej jest ich aż 14. Poza Będzinem i Zabrzem w kategorii efektywność energetyczna budynków zgłosiło się jeszcze 6 miast. Województwo śląskie nie ma swojego reprezentanta jedynie w kategorii mobilność zrównoważona, w której rywalizuje 7 miast. Do konkursu ECO-MIASTO 2014 samorządy zgłaszały projekty w 3 kategoriach: mobilność zrównoważona, efektywność energetyczna budynków oraz gospodarka odpadami. Startujące miasta są podzielone dodatkowo na dwie kategorie, uwzględniające ich wielkość – poniżej 100 tys. mieszkańców i powyżej 100 tys. mieszkańców. Jury w swojej ocenie bierze pod uwagę realne osiągnięcia samorządów, plany na najbliższe lata, zaangażowanie w proekologiczne konsultacje społeczne, a także innowacyjność wprowadzanych w życie projektów.   Projekty oceni grono ekspertów, w którego skład wchodzą specjaliści w każdej z kategorii konkursowych. Będą to m.in. przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwa Gospodarki, jak również naukowcy i dziennikarze. Laureatami konkursu będzie 6 miast, po 2 w każdej kategorii, w zależności od wielkości. Zwycięzcy w dwóch kategoriach, poza prestiżowymi statuetkami i publicznym uznaniem dla prowadzonych działań, otrzymają: samochód elektryczny Renault ZOE do testów na okres 1 miesiąca (kategoria mobilność zrównoważona) oraz dwudniową wizytę w Centrum Innowacji Saint-Gobain DomoLab w Paryżu dla 2 przedstawicieli nagrodzonych miast (kategoria efektywność energetyczna budynków). Ponadto firma Schneider Electric ufundowała nagrodę dla miasta z liczbą mieszkańców powyżej 100 tys., które zwycięży w kategorii efektywność energetyczna budynków. Dla szkoły wybranej przez laureata firma przygotuje projekt systemu sterowania oświetleniem i ogrzewaniem oraz wyposaży obiekt w urządzenia tego systemu. Dodatkowo po modernizacji budynku i wykonaniu instalacji tego systemu przez szkołę, Schneider Electric zapewni wsparcie inżynierskie potrzebne do prawidłowego jego uruchomienia. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród nastąpi 4 listopada na uroczystej gali w Ambasadzie Francji, głównego organizatora projektu ECO-MIASTO, przygotowanego we współpracy z Renault Polska, Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz firmami: Saint-Gobain, Schneider Electric i Krajową Agencją Poszanowania Energii. (s)

Abolicja dla przedsiębiorców – wnioski do 15 stycznia 2015 r.

dodane 22.10.2014
[Region]   Rozmowa z Elżbietą Grzesik, naczelnikiem wydziału realizacji dochodów Sosnowieckiego Oddziału ZUS   W styczniu 2013r. weszła w życie abolicja dla przedsiębiorców dotycząca umorzenia należności z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność. Ustawa abolicyjna dotyczy umorzenia nieopłaconych składek na własne ubezpieczenia za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. Do kiedy można składać wnioski? Wnioski można było składać od 15 stycznia 2013r. i będzie można do 15 stycznia 2015 r. Uprawnione są do tego: osoby podlegające w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności, tj. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych, działalności twórczej lub artystycznej, bądź działalności w zakresie wolnego zawodu, albo jako wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub wspólnik spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej. spadkobiercy i osoby trzecie wobec których ZUS wydał decyzje o przeniesieniu odpowiedzialności za zobowiązania płatnika z tytułu nieopłaconych przez niego składek na jego własne ubezpieczenia za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. Jakie składki podlegają umorzeniu? Umorzeniu podlegają: składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz wypadkowe, za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. za osoby obowiązkowo podlegające ubezpieczeniom z tytułu prowadzonej działalności, składki na ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy za okres, za który zostaną umorzone składki na ubezpieczenia społeczne, odsetki za zwłokę naliczone od składek podlegających umorzeniu, opłata prolongacyjna, opłata dodatkowa, koszty upomnienia oraz koszty egzekucyjne naliczone od należności podlegających umorzeniu. Jakie należy spełnić warunki? Warunki, jakie należy spełnić, to nieposiadanie na dzień wydania decyzji o umorzeniu, należności niepodlegających umorzeniu za wyjątkiem należności z tytułu składek za okres do 31 grudnia 1998 r. w tym również kosztów egzekucyjnych. Spłata należności niepodlegających abolicji powinna nastąpić w terminie 12 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji określającej warunki umorzenia. Warunek ten też będzie spełniony jeśli spłata nastąpi w ramach podpisanej umowy z ZUS o rozłożeniu na raty tych należności. Umowa powinna być podpisana w terminie 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji określającej warunki umorzenia co oznacz również, iż wniosek o rozłożenie na raty powinien zostać złożony odpowiednio wcześniej, co najmniej miesiąc przed upływem tego terminu.   Co ważnego jeszcze należy wiedzieć o abolicji? Osoby, którym ZUS po dniu wejścia w życie ustawy wyda decyzję o podleganiu obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym oraz wysokości zadłużenia z tytułu składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. oraz przeniesieniu odpowiedzialności na spadkobiercę lub osobę trzecią, będą mogły złożyć taki wniosek w terminie 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji. Wnioski o abolicję są dostępne na stronie www.zus.pl lub na Sali Obsługi Klientów w każdej jednostce ZUS.W okresie od dnia złożenia wniosku o umorzenie należności do dnia uprawomocnienia się decyzji o umorzeniu zawieszeniu ulega: postępowanie egzekucyjne prowadzone przez dyrektora oddziału ZUS, naczelnika urzędu skarbowego lub komornika sądowego, bieg terminu przedawnienia należności, zarówno podlegających jak i niepodlegających umorzeniu. Umorzenie należności z tytułu składek spowoduje, że okres za jaki składki zostały umorzone nie zostanie zaliczony do okresu ubezpieczenia przy ustalaniu prawa do renty lub emerytury. Rozmawiała: Joanna Biniecka  
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 Starsze

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl