Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

Awans lekkoatletów do ekstraklasy

dodane 16.09.2015
[Sosnowiec] Lekkoatleci MKS-MOS Płomień Sosnowiec awansowali do lekkoatletycznej Ekstraklasy Seniorów. Na zawodach I Ligi seniorów zwyciężyli zdecydowanie przed Budowlanymi Częstochowa i Resovią Rzeszów. Zawody odbyły się 12 września w Częstochowie. Nasi reprezentanci zdobyli 2575 pkt, wyprzedzając gospodarzy o prawie 600 pkt. Wyniki zawodników MKS-MOS Płomień Sosnowiec 1.Krzysztof Brzozowski, pchnięcie kulą mężczyzn 18.16 155,0 pkt 2.Urszula Nęcka, 3000 metrów kobiet 9:28.29 135,0 3.Szymon Mazur, pchnięcie kulą mężczyzn 16.80 134,0 4.Angelika Kalinowska, pchnięcie kulą kobiet (4kg) 14.73 132,0 5.Krzysztof Tomasik, skok w dal mężczyzn 7.45 123,0 6.                         4x400 metrów 3:56.18 114,0 7. Mateusz Dłutek, skok wzwyż mężczyzn 2.05 112,0 8. Adrianna Kuźnicka, rzut młotem kobiet (4kg) 48.52 111,0 9. Adrianna Ziętara, trójskok kobiet 12.01 109,0 10. Adrianna Ziętara, skok w dal kobiet 5.66 103,0 11. Angelika Kalinowska, rzut dyskiem kobiet (1kg) 41.29 102,0 12.                           4x100 metrów mężczyzn 43.62 99,0 13. Martyna Puschhaus, 800 metrów kobiet 2:13.44 99,0 14.Natalia Cisicka, pchnięcie kulą kobiet (4kg) 12.22 97,0 15.Marek Brzeżiński, skok w dal mężczyzn 7.07 96,0 16.Julia Korzuch, 400 m ppł kobiet (76,2) 1:04.42 94,0 17.Krzysztof Adamczyk, 200 metrów mężczyzn 22.45 93,0 18.Michał Włodarczyk, 110 m ppł mężczyzn 15.33 92,0 19.Krzysztof Aadamczyk, 100 metrów mężczyzn 11.13 92,0 20.Marek Brzeziński, trójskok mężczyzn 14.31 87,0 21.Adrianna Czapla, 800 metrów kobiet 2:16.35 85,0 22.                     4x100 metrów kobiet 50.67 83,0 23.Wojciech Jeszka, rzut młotem mężczyzn 47.30 82,0 24.                 4x400 metrów mężczyzn 3:30.68 73,0 25.Jowita Błaszczak, 800 metrów kobiet 2:19.01 73,0   Na sukces zapracował sztab szkoleniowy: Andrzej Kurdziel, Wiesław Paszta, Jacek Markowski, Robert Korzeń, Ireneusz Boryka, Anna Paszta i Paweł Musioł.     (KP)

Pucharowej przygody ciąg dalszy

dodane 16.09.2015
[Sosnowiec] Piłkarze Zagłębia pokonali Wdę Świecie 4:1 i awansowali do ćwierćfinału rozgrywek Pucharu Polski. Rywalem w dwumeczu będzie zwycięzca rywalizacji GKS Katowice - Cracovia. Sosnowiczanie mieli problemy z niżej notowanym rywalem tylko w początkowej fazie meczu. Gospodarze najpierw trafili piłką w słupek, a chwilę później już prowadzili kiedy to Szymon Gąsiński wpakował piłkę do własnej bramki po uderzeniu jednego z rywali z rzutu wolnego. Potem jednak na murawie dominował już tylko jeden zespół.   Bramki Konrada Zaradnego, Adriana Paluchowskiego, Martina Pribuli oraz Tomasza Szatana sprawiły, że po pięciu latach nasza drużyna znów zagra w ćwierćfinale rozgrywek Pucharu Polski. Ostatni raz tak wysoko Zagłębie doszło w PP w sezonie 2009/2010. Wówczas w gronie ośmiu najlepszych drużyn tych rozgrywek drużyna prowadzona przez Piotra Pierścionka musiała uznać wyższość Poogni Szczecin. U siebie sosnowiczanie przegrali 0:3, a na wyjeździe był remis 1:1.   Mamy nadzieję, że tym razem drużynie Artura Derbina pójdzie znacznie lepiej. Wda Świecie - Zagłębie Sosnowiec 1:4 (1:2) Bramki: 1:0 Patryk Urbański (13.), 1:1 Konrad Zaradny (32.), 1:2 Adrian Paluchowski (43. Grzegorz Fonfara), 1:3 Martin Pribula (53. Adrian Paluchowski), 1:4 Tomasz Szatan (64. Adrian Paluchowski). Zagłębie: Gąsiński - Sierczyński (78. Sołowiej), Markowski, Budek, Udovičić - Matusiak (68. Margol), Szatan Ż - Pribula (56. Ryndak), Fonfara, Zaradny - Paluchowski. (KP)  

Zostań ortograficznym torreadorem!

dodane 16.09.2015
[Dąbrowa Górnicza] Weź udział w III Dyktandzie Dąbrowskim pod hasłem „Walka z bykami, czyli ortograficzna corrida” i zgarnij nagrody. Zabawa z ortografią rozpocznie się 24 października br. o godz. 11.00 w Bibliotece Głównej dąbrowskiej MBP przy ul. T. Kościuszki 25. Do konkursu mogą zgłaszać się wszyscy miłośnicy poprawnej polszczyzny powyżej 16 roku życia, którzy mieszkają na terenie województwa śląskiego. Uczestnicy dyktanda zmierzą się z tekstem przygotowanym przez dr hab. Danutę Krzyżyk – językoznawcę z katedry dydaktyki języka i literatury polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Dyktando poprowadzi Agnieszka Strzemińska – dziennikarka popularyzująca poprawną polszczyznę na antenie Polskiego Radia Katowice, uhonorowana przez Radę Języka Polskiego Medalem Ambasadora Polszczyzny. „Walkę z bykami” oceniać będzie jury złożone m.in. z językoznawców i polonistów. Impreza będzie nie tylko okazją do promocji kultury naszego języka ojczystego, ale przede wszystkim świetną zabawą i możliwością zdobycia cennych nagród. Mistrz ortografii otrzyma tytuł „Pogromcy byków” oraz nagrodę finansową. Zgłoszenia do konkursu przyjmowane są do 16 października br. Liczba miejsc ograniczona. Szczegółowe warunki uczestnictwa w konkursie określa regulamin, który wraz z kartą z zgloszeniową jest dostępny na stronie biblioteki pod adresem: http://biblioteka-dg.pl/index.php/aktualnosci/57-zostan-ortograficznym-torreadorem. (s)

Andrzej Dudek-Dürer w Galerii Extravagance

dodane 16.09.2015
[Sosnowiec] W piątek 18 września w Sosnowieckim Centrum Sztuki – Zamek Sielecki odbędzie się wernisaż wystawy prac Andrzeja Dudka-Dürera. Oficjalne jej otwarcie zaplanowane jest na godzinę 18.00, kto przyjdzie godzinę wcześniej, o 17.00, zostanie oprowadzony po wystawie przez samego autora. Kim jest kolejny artysta, goszczący w Sosnowieckim Centrum Sztuki? Poniżej jego sylwetkę i twórczość opisuje Małgorzata Malinowska-Klimek, kurator wystawy. Andrzej Dudek-Dürer jest uznanym artystą, prezentującym swoje prace i działania artystyczne na całym świecie. Postawę artysty, wynikającą z jego samoświadomości, cechuje powaga wobec własnego istnienia i działania. Jak sam wyznaje, sytuując się w opozycji do konsumpcjonizmu i destrukcji – dwóch skrajnych postaw wyniszczających człowieka – realizuje on ideę budowania samego siebie. Wiąże się to z samoakceptacją, ale również dyscypliną wewnętrzną. Artysta całkowicie podporządkował życie osobiste sztuce: ubranie, ciało i całe jego życie stają się dziełem sztuki. Stąd kontynuowane cykle: „sztuka butów”, „sztuka spodni”, „żywa rzeźba”. Powstaje sztuka totalna, obejmująca wszystkie aspekty istnienia człowieka i jego aktywności. Jako genezę takiej postawy wobec sztuki przytacza się prądy neoawangardy lat 70. XX wieku, poszukujące nowej duchowości, redefiniujące tradycyjne pojęcia gatunków sztuki, osoby artysty i samego dzieła jako efektu finalnego jego działań. Jednak sięgając głębiej, źródłem tak rozumianej sztuki jest przyjęcie za punkt wyjścia pewnika wyjątkowości osoby artysty – jego sfery emocjonalnej, intelektualnej, duchowej, co przenosi się także na postrzeganie jego cielesności i działań. Z osoby posiadającej umiejętności malowania lub rzeźbienia artysta przekształcił się w człowieka, który wie, rozumie, a samo jego istnienie jest już formą odniesienia się do otaczającego go świata. W kulturze europejskiej proces ten rozpoczął się w epoce renesansu, kiedy to artyści dzięki studiom nad przedmiotami humanistycznymi osiągnęli odpowiedni stopień samoświadomości. Trop ten jest ważny ze względu na postać A. Dudka-Dürera. Przekonania artysty charakteryzuje synkretyzm religijny; od 1969 roku wierzy on w reinkarnację. Uważa się za kolejne wcielenie Albrechta Dürera, stąd w jego twórczości tak wiele odniesień do dzieł tego renesansowego artysty. Drzeworyty, fotomontaże i instalacje wideo Andrzeja Dudka wchodzą w dialog z drzeworytami i obrazami Albrechta Dürera: ukazują ich nowe znaczenie, zmieniają kontekst kulturowy, poszukują świeżych interpretacji. Kontakt z tą sztuką jest niezwykłą i fascynującą przygodą intelektualną. Z kolei wysmakowana estetyka wskazuje na wartości głębsze, zgodnie z europejską tradycją traktowania piękna jako nośnika wartości duchowych. Wśród motywów łączących dzieła Dürera i Dudka jest wspólna fascynacja autoportretem. W toku swego rozwoju gatunkowego człowiek nauczył się zwracać szczególną uwagę na twarz swoich pobratymców. Na jej podstawie identyfikujemy jednostkowego osobnika, a dzięki obserwacji mimiki odczytujemy jego stany emocjonalne, interpretujemy je i przewidujemy zachowania. A jednak najwcześniejsi artyści z epoki paleolitu unikali tworzenia portretów, poprzestając na ideogramach ciała mężczyzny lub zgeometryzowanych ujęciach sylwetki kobiety. Działo się tak prawdopodobnie dlatego, że od czasu pierwszych prób artystycznych przedstawienie łączono z jakąś formą partycypacji w istnieniu bytu przedstawionego. Mechanizm ten miał działać dwukierunkowo: gesty, słowa, modlitwy za pośrednictwem obrazu miały docierać do pierwowzoru. Z upływem wieków, kiedy rozwinęła się sztuka przedstawieniowa, w świadomości człowieka wykiełkowało przekonanie o samoistnej, niezależnej od pierwowzoru egzystencji obrazu, obdarzonego jakąś formą własnej woli. Stąd liczne mity o rzeźbach (a później zabawkach), które się poruszają, kiedy ludzie na nie nie patrzą, o portretach, które mrugają do widza lub zmieniają wyraz twarzy. Podświadomie, z powodu widniejącej na portrecie twarzy poszczególne obrazy zaczęliśmy traktować jako osoby i zawiązała się z nimi więź emocjonalna. Autoportret jest szczególnym gatunkiem twórczości: artysta wybiera wyjątkowego modela, którym jest on sam i wobec którego nie jest przecież obojętny emocjonalnie, nawet jeśli przyjmie postawę krytyczną i zdystansowaną. Ponadto w tym wypadku artysta tworzy swoją podobiznę, która jako dzieło sztuki trafi prędzej czy później do rąk innych, obcych osób i będzie funkcjonować w odmienych środowiskach i kontekstach społecznych już bez swego pierwowzoru, będąc zarazem jego znakiem rozpoznawczym, wspomnieniem, a poprzez usilne trwanie – substytutem obecności. Albrechta Dürera uważa się za pierwszego artystę, który uczynił swój wizerunek samodzielnym tematem obrazu. Namalował ich kilka, z czego przynajmniej dwa weszły do kanonu naszej zbiorowej pamięci ikonicznej: Autoportret z 1498 roku, przechowywany w Muzeum Prado, oraz Autoportret z 1500 roku z kolekcji Starej Pinakoteki. Andrzej Dudek-Dürer odnosi się do nich w sposób twórczy, dyskursywny, nadając im piętno własnej drogi rozwoju artystycznego. Z drugiej strony, niezwykle często sam sięga po swój wizerunek, wykorzystując go na wiele sposobów. Niekiedy bada świat poprzez badanie samego siebie, zarówno w sensie dokumentalnym, jak i kreacyjnym. Wykorzystując siebie jako przykładowy egzemplarz, poszukuje tego, co jest powszechnym udziałem ludzkości. Doświadcza tego co prawda ten indywidualny człowiek, ale pozostający w duchowym związku z całym wszechświatem. Innym razem własny wizerunek jest znakiem obecności w konkretnym miejscu świata – obecności fizycznej lub duchowej. Wizerunek ten alienuje się, zaczyna żyć własnym życiem, jednocześnie nadając obcym krańcom świata „pieczęć” obecności A. Dudka-Dürera. Andrzej Dudek-Dürer posługuje się różnorodnymi mediami: grafiką, muzyką, fotografią, instalacjami, wideo, budową „instrumentów metafizycznych”. Warto podkreślić, że artysta przejawia autentyczność we wszystkich swoich działaniach. Konstruując wystawę w Galerii Extravagance w Sosnowieckim Centrum Sztuki – Zamek Sielecki staraliśmy się zachować tę multimedialną, polifoniczną formę wypowiedzi A.D.-D. Dzięki temu zwiedzający będą mieli możliwość w pełni doświadczyć sztuki tego niezwykle oryginalnego artysty. Małgorzata Malinowska-Klimek

Warsztaty tańca w będzińskim Ośrodku Kultury

dodane 16.09.2015
[Będzin] Do końca września można zapisywać się na warsztaty tańca jazzowego i współczesnego oraz teatru tańca, organizowane przez Ośrodek Kultury w Będzinie. Zajęcia, które będą się odbywać dwa razy w tygodniu po 1,5 godziny, są przeznaczone zarówno dla młodzieży jaki i dorosłych osób. Poprowadzi je profesjonalny tancerz Piotr Górski. Piotr Górski ukończył Państwowe Studium Wokalno-Baletowe w Gliwicach. Zawód tancerza rozpoczął od współpracy z Teatrem Muzycznym w Gliwicach (2005), następnie był tancerzem Kieleckiego Teatru Tańca ( od roku 2007). Od 2012 roku jest tancerzem w balecie Teatru Rozrywki w Chorzowie. Od 2004 roku cyklicznie szkoli się na warsztatach tańca, początkowo w Śląskim Teatrze Tańca (współczesny), a od 2007 roku stale w Kieleckim Teatrze Tańca z zakresu tańca jazzowego. Piotr Górski kilkukrotnie zatańczył na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie („7 bram Jerozolimy”, „Point of Wiew”, „Sny”). Współpracował m.in z takimi choreografami jak: Grzegorz Pańtak ( „Point of View”, „Zdarzyło się w Jeruzalem”, „Siedem bram Jerozolimy”, Elżbieta Szlufik-Pańtak („Bolero”, „Zdarzyło się w Jeruzalem”, „Tajemnice wirtualnego świata”), Jacek Tyski (Opera Narodowa „Sny”), Zofia Rudnicka (Teatr Wielki Opera Narodowa Warszawa „Rozkoszna lekkość bytu”), Alain Bernard ( „Celebration”), Nadia Ira Kodiche („Metamorfozy”), Bill Goodson („Jazz dance back and forth”), Henryk Konwiński („Kraina Uśmiechu”), Jacek Badurek („42 street”), Słowomir Woźniak (Teatr Wielki Oprera Narodowa Warszawa „Chopin4”), Katarzyna Kmieć (Teatr Rozrywki „Frank V”). Zatańczył łącznie w ponad 40 produkcjach teatralnych i scenicznych. Jego ulubionym stylem jest jazz. Oprócz tego jest półfinalistą Pucharu Świata w latin show i II wicemistrzem Polski w salsie. Koszt miesięczny warsztatów to 50 zł. Szczegółowe informacje dostępne są w Ośrodku Kultury w Będzinie, tel. (32) 7758200, (32)7558201. (K.M.)
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 Starsze

Alert

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Zadzwoń lub napisz do "Wiadomości Zagłębia"
lub przyjdź na dyżur redakcyjny dziennikarzy!

 

zadzwoń: 32 265 00 05

 

napisz: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

 

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

 

tel. 32 265 00 05

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl