Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

Złoto i brąz dla sosnowieckich hokeistów na trawie

dodane 12.03.2018
[Sosnowiec] Obie drużyny hokeja na trawie z UKS Orlęta w Sosnowcu na Halowych Mistrzostwach Śląska stanęły na podium. Drużyna chłopców zdobyła, natomiast dziewczęta w końcowej klasyfikacji stanęły na podium trzecim miejscu. Jeszcze przed ostatnim turniejem finałowym było jasne, że chłopcy nie dadzą się już nikomu wyprzedzić, jednak dziewczęta musiały jeszcze o medal walczyć do końca. Podopieczne trenerów Jarosława Zdanowicza i Pauliny Jabłońskiej po ostatnim gwizdku mogli świętować sukces. A już w sobotę 10 marca hokeiści na trawie z UKS Orlęta ruszyli do walki o punkty w rozgrywkach Halowych Mistrzostw Województwa Śląskiego. Tym razem koła busa zawiozły ich do gościnnego Cieszyna, gdzie rozgrywano IV rundę. Obie drużyny, dziewcząt i chłopców, jechały z innymi celami. Dziewczęta, aby utrzymać 12 lokatę przed kolejną rundą, a chłopcy aby dalej ciągnąć passę bez porażki. Dziewczęta pomimo porażki z drużyną KKS 1 Kolejarza Gliwice dalej zajmują 12 lokatę, tak więc w jakimś stopniu osiągnęły zakładany cel, choć nie o taki wynik chodziło trenerom. Chłopcy tym razem rozegrali cztery spotkania wygrywając trzy, z KKS Kolejarzem Gliwice 2 dz. (3-0), KS Cieszyn (1-0),UKS 22 Trampkarzem Zabrze (6-1), ulegając po zaciętej walce z KKS Kolejarzem 1 Gliwice dz. (1-2) po rzucie karnym wykonywanym po zakończonym czasie gry. Była to pierwsza porażka drużyny chłopców w 10 spotkaniach. Już w najbliższą sobotę Sosnowiec będzie gościć rozgrywki Halowych Mistrzostw Województwa Śląskiego na hali przy ul. Kisielewskiego 4b.   (s)

XIV Powiatowy Konkurs Recytatorski na ludowo

dodane 08.03.2018
[Będzin] Kultura ludowa jest fascynująca! Z takiego założenia wyszli organizatorzy tegorocznej, czternastej już edycji Powiatowego Konkursu Recytatorskiego Poezji i Prozy Obcojęzycznej, na trwałe wpisanego w kalendarz Zespołu Szkół Techniczno-Usługowych w Będzinie. Tematem konkursowym w roku 2018 były bowiem elementy ludowe. Młodzi uczestnicy zmierzyli się z tekstami inspirowanymi folklorem, życiem wsi i obyczajami tradycyjnymi dla ludności wiejskiej – rzecz jasna w trzech językach: angielskim, niemieckim i rosyjskim. Zaprezentowane zostały m.in. wiersze Heinego i Puszkina. Świeżość i barwność interpretacji szły w zawody z doskonałością wymowy, próbami wiernego oddania rytmu i intonacji obcego języka. Na estradzie ZSTU stanęli najlepsi wykonawcy, wyłonieni przez swoich nauczycieli spośród uczniów gimnazjów, szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych znajdujących się na terenie powiatu będzińskiego. Szkolne Koło Teatralne działające w ZSTU przygotowało specjalny program złożony z fragmentów „Konopielki” Edwarda Redlińskiego – dla podkreślenia istoty różnic, ale i związków pomiędzy kulturami ludową i narodową. Zabawny spektakl młodzi aktorzy odegrali z werwą i prawdziwie „na ludowo”. Laureaci konkursu obdarowani zostali nagrodami książkowymi, nagrodami rzeczowymi, takimi jak: kamery sportowe, smartwatche, przenośne głośniki, czy słuchawki nauszne. A uczniowie, Aleksandra Korzec i Dawid Tomczyk, którzy najpiękniej zinterpretowali utwór literacki, otrzymali nagrody Grand Prix – bilety do Brukseli ufundowane przez posłankę do Parlamentu Europejskiego. Poniżej nagrody i wyróżnienia przyznane przez jury konkursowe. Kategoria gimnazja i szkoły podstawowe Język angielski: miejsce I Aleksandra Korzec – Szkoła Podstawowa nr 2 w Będzinie (nauczyciel: p. Rafał Radon), miejsce II Sara Czuber – Szkoła Podstawowa nr 6 w Będzinie (nauczyciel p. Dorota Piętak), miejsce III Natasza Nowak – Szkoła Podstawowa nr 6 w Będzinie (nauczyciel: p. Dorota Piętak), wyróżnienie: Patryk Witos – Szkoła Podstawowa nr 11 w Będzinie (nauczyciel: p. Julia Danell – Łapaj). Język niemiecki: miejsce I Antonina Korzec – Szkoła Podstawowa nr 3 w Wojkowicach (nauczyciel: p. Agnieszka Adamek), miejsce II Izabella Sochacka – Szkoła Podstawowa w Psarach (nauczyciel: p. Marzena Halemba), miejsce III Natalia Guzenda – Szkoła Podstawowa w Psarach (nauczyciel: p. Anna Grabińska – Bernat). Kategoria szkoły ponadgimnazjalne Język angielski: miejsce I Dawid Tomczyk – I Liceum Ogólnokształcące w Będzinie (nauczyciel: p. Dorota Cembrzyńska), miejsce II Karolina Skiba – I Liceum Ogólnokształcące w Będzinie (nauczyciel: p. Dorota Cembrzyńska), miejsce III Ewa Nowak – Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Wojkowicach (nauczyciel: p. Joanna Poczęta-Kubik). Język niemiecki: miejsce I Mateusz Musialik – Zespół Szkół Techniczno-Usługowych w Będzinie (nauczyciel: p. Anna Grabińska Bernat). Język rosyjski: wyróżnienie Dominika Konstandinidis – Zespół Szkół Techniczno-Usługowych w Będzinie (nauczyciel: p. Wioletta Kucharska-Sosnal). Laureaci konkursu obdarowani zostali nagrodami książkowymi, nagrodami rzeczowymi, takimi jak: kamery sportowe, smartwatche, przenośne głośniki, czy słuchawki nauszne. A uczniowie, Aleksandra Korzec i Dawid Tomczyk, którzy najpiękniej zinterpretowali utwór literacki, otrzymali nagrody Grand Prix – bilety do Brukseli ufundowane przez posłankę do Parlamentu Europejskiego.   (KP)

„Magia Żywego Słowa” znów odkrywa talenty!

dodane 08.03.2018
[Sosnowiec] Konkurs recytatorski „Magia Żywego Słowa”, organizowany przez Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1, w tym roku już czternasty raz zgromadził najzdolniejszych aktorsko i wokalnie młodych mieszkańców Sosnowca. Nienaganna dykcja, trafne interpretacje i donośny głos to tylko kilka z kryteriów według których jury oceniało artystów. Oprócz tradycyjnej recytacji nie zabrakło również Turnieju Poezji Śpiewanej.   – Mam przyjemność od wielu lat oceniać uczestników i muszę przyznać, że co rok podnosi się poprzeczka. Dojrzałe interpretacje i niezwykłe talenty naprawdę potrafią zadziwić. Myślę, że na takie osoby polska scena czeka i czekać będzie – mówi Katarzyna Bała, aktorka Teatru Dzieci Zagłębia im. J. Dormana w Będzinie, członkini jury.   „Magia Żywego Słowa” to także przepustka do regionalnych przesłuchań Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego „Mały OKR” – najbardziej prestiżowego tego typu wydarzenia w Polsce. – Cieszę się, że Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu może pomóc w promocji czytelnictwa i uwrażliwieniu młodych talentów. Wszystkim serdecznie gratuluję i życzę powodzenia w dalszych etapach. Wierzę w ich sukcesy – przekonuje Elżbieta Skiba-Posikata, dyrektor OPP nr 1.   W regionalnym etapie „Małego OKR-u”  Sosnowiec będą reprezentować: Marta Tokarz, poezja śpiewana, Zespół Szkół Katolickich w Sosnowcu, Aleks Ambroży, recytacja, kat. VII/gimnazjum –  Gimnazjum nr 16 w Sosnowcu, Aleksander Pańczak, recytacja, kat. IV-VI, Szkoła Podstawowa nr 6 w Sosnowcu oraz Julia Sambór, recytacja, kat. I-III, Klub Osiedlowy „Bakcyl” w Sosnowcu. Pełna lista laureatów i wyróżnionych dostępna jest na stronie internetowej Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu: http://www.opp1.sosnowiec.ehost.pl/index.php/konkurs-recytatorski-magia-zywego-slowa-dla-uczniow-sosnowieckich-szkol/124-komunikat-jury-kat-i-klasy-i-iii-magia-zywego-slowa-2018   (kb)  

Olimpiada „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”

dodane 08.03.2018
[Sosnowiec, Będzin, Dąbrowa Górnicza] 16 marca w Oddziale ZUS w Chorzowie odbędzie się etap wojewódzki olimpiady pt. „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych” dla reprezentacji 22 szkół z terenu województwa śląskiego. W tym gronie są placówki z Zagłębia Dąbrowskiego: II Liceum Ogólnokształcące z Będzina, II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Dąbrowie Górniczej, Zespół Szkół ponadgimnazjalnych nr 4 im. Królowej Jadwigi w Jaworznie oraz IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Sosnowcu i Technikum nr 1 Ekonomiczne w CKZiU w Sosnowcu. Miesiąc później w centrali ZUS w Warszawie odbędzie się finał. Do zdobycia w finale są nagrody rzeczowe: laptopy, tablety, czytniki e-booków oraz indeksy i preferencyjne warunki w rekrutacji na uczelnię. Na najlepszych czekają indeksy Uniwersytetu Warszawskiego,, Uniwersytetu Gdańskiego, UJK w Kielcach, Akademii Pomorskiej, UMK w Toruniu, UWM w Olsztynie, lubelskiego KUL oraz UPH w Siedlcach. Ułatwienia w rekrutacji na studia oferują: Wyższa Szkoła Biznesu z Dąbrowy Górniczej, Akademia Pomorska, Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe w Płocku, Krośnie, Nowym Sączu, Kaliszu, Pile, Wałbrzychu i Zamościu, Wyższe Szkoły Bankowe w Poznaniu i Toruniu, UMK w Toruniu, WSZiA w Zamościu, Uniwersytet Zielonogórski oraz WSAP w Ostrołęce. Podniesienie rangi konkursu do statusu Olimpiady mocno wpłynęło na zainteresowanie imprezą wśród uczniów. Od początku projektu, który trwa od 2014 roku w „Lekcjach z ZUS” uczestniczyło ponad 157 tysięcy uczniów. Blisko 85 tysięcy brało udział w Olimpiadzie. U źródeł powstania projektu leży bardzo nikła świadomość Polaków w zakresie ubezpieczeń społecznych, co potwierdzają badania opinii publicznej prowadzone przez Instytut Spraw Publicznych oraz Millward Brown. Celem tego przedsięwzięcia jest upowszechnianie wiedzy o ubezpieczeniach społecznych, która jest niezbędna przy podejmowaniu wielu decyzji, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Z doświadczeń uczniów biorących udział w poprzedniej edycji konkursu (a obecnie olimpiady) wynika, że wiedza, którą udało im się zdobyć w trakcie „ Lekcji z ZUS”, okazała się przydatna nie tylko dla nich, ale także dla członków ich rodzin, czy też ich najbliższemu otoczeniu. Projekt „Lekcje z ZUS” jest autorskim projektem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, który realizowany jest również przy współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Składa się z cyklu czterech spotkań, podczas których uczniowie poznają istotę ubezpieczeń społecznych oraz dowiadują się, dlaczego ubezpieczenia te są obowiązkowe, jakie korzyści wynikają z opłacania składek, poznają zasady funkcjonowania systemu emerytalnego, a także zasady prowadzenia biznesu w aspekcie systemu ubezpieczeń społecznych. Tematyka lekcji jest spójna z podstawą programową w szkołach ponadgimnazjalnych. Pedagodzy, którzy zechcieli prowadzić w swoich szkołach takie lekcje mogli liczyć na pomoc ZUS. Zakład ze swojej strony m.in. przekazywał materiały dydaktyczne – zeszyt dla nauczyciela i zeszyty dla uczniów biorących udział w projekcie (w tym również materiały multimedialne na płycie CD: prezentacje do lekcji, krótkie filmy), jak również służył wsparciem i pomocą pracowników merytorycznych poszczególnych oddziałów ZUS. Po zakończeniu cyklu czterech lekcji, szkoła zgłaszała chętnych uczniów do udziału w Olimpiadzie, organizowanej pn. „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Olimpiada składa się z trzech etapów: szkolnego, wojewódzkiego i centralnego. Za pierwsze trzy miejsca, w etapie wojewódzkim, zespoły otrzymują nagrody rzeczowe. W ostatnim etapie przewidziane są cenne nagrody, zarówno dla laureatów, nauczycieli, jak i szkół. W roku szkolnym 2014/2015 odbyła się I edycja konkursu, dla uczniów którzy brali udział w projekcie „Lekcje z ZUS”. W I etapie konkursu wzięło wówczas udział ponad 11 tys. uczniów z całej Polski ( w tym z 35 szkół z terenu województwa śląskiego). Niezmiernie nas cieszy fakt, że w kolejnej, II edycji konkursu do udziału w projekcie zgłosiło się już ponad 19 tys. uczniów z całej Polski, zaś z terenu województwa śląskiego udział w projekcie wzięło aż 79 szkół (najwięcej spośród wszystkich województw).   Za każdym razem poziom wiedzy uczestników był bardzo wysoki. Zarówno w I jak i II edycji konkursu zespoły reprezentujące województwo śląskie, osiągnęły jedne z najlepszych rezultatów w rywalizacji krajowej. Tym razem jedna z 22 drużyn będzie miała szansę reprezentować nasze województwo w rywalizacji krajowej.   (s)

Samorządy na rzecz ochrony pszczół

dodane 08.03.2018
[Region] Każda gmina w Polsce, która jest zainteresowana działaniami na rzecz ochrony przyrody, może przystąpić do akcji Manifest Gmin Przyjaznych Pszczołom. Propozycja przyłączenia się do tej proekologicznej inicjatywy trafiła właśnie do wójtów, burmistrzów i prezydentów w całej Polsce. Poparcie Manifestu i uzyskanie tytułu Gminy Przyjaznej Pszczołom wiąże się z podjęciem przez władze samorządowe działań na rzecz ochrony zapylaczy i zachowania różnorodności biologicznej. W pierwszej kolejności gminy zobowiązują się do tworzenia na swoim terenie tzw. Miejsc Przyjaznych Pszczołom, czyli przestrzeni, w których pojawią się rośliny nektaro- i pyłkodajne.   – Niewystarczająca liczba roślin bogatych w pyłek i nektar, którymi żywią się pszczoły, to jeden z głównych powodów wymierania tych pożytecznych owadów. Wiele gmin co roku sadzi rośliny dekoracyjne, np. bratki, pelargonie, tulipany. My zaś zachęcamy do tego, by pomyśleć o kwiatach nie tylko ładnych, ale przede wszystkim będących źródłem pokarmu dla pszczół, np. o daliach, cyniach, lawendzie, nasturcjach, wrzosach. To rośliny uwielbiane przez pszczoły – mówi Kasia Dytrych, przyrodniczka, ekspertka programu „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”, w ramach którego odbywa się akcja.   Gminy mogą zakładać Miejsca Przyjazne Pszczołom w postaci klombów czy rabat kwietnych na trawnikach w parkach, skwerach przy urzędach, szkołach i bibliotekach. Mogą być to także aleje drzew  wzdłuż dróg lub zakrzewienia śródpolne. Oprócz nasadzeń samorządowcy mogą organizować pikniki i szkolenia dla mieszkańców i rolników, zabawy edukacyjne dla dzieci, czy konkursy popularyzujące wiedzę o pszczołach. Im więcej i im ciekawsze inicjatywy, tym lepiej -  najbardziej aktywne gminy na zakończenie akcji otrzymają tablice edukacyjne dotyczące pszczół, które będą mogły umieścić np. w parku miejskim. –  Chcemy przekonać gminy, że działania na rzecz ochrony zapylaczy są w zasięgu każdego samorządu. Aby pomóc im w podjęciu działań w tym zakresie przygotowaliśmy razem z przyrodnikami ze Stowarzyszenia Natura i Człowiek poradnik dla gmin jak zagospodarować tereny gminne, aby były przyjazne pszczołom. Zaproponowane w nim rozwiązania mają charakter lokalny, mogą być realizowane samodzielnie przez władze samorządowe lub razem z mieszkańcami gminy. Co istotne, większość z nich nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych. Jest to raczej kwestia świadomej decyzji, by już zabudżetowane pieniądze wydać tak, aby pomóc owadom zapylającym – zaznacza Rafał Wadlewski, dyrektor marketingu ZT Kruszwica SA, firmy, która jest inicjatorem programu  „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”.   W zeszłym roku, do pierwszej edycji akcji Manifest Gmin Przyjaznych Pszczołom, zgłosiło się 80 samorządów, a sygnatariusze założyli między innymi 1325 Miejsc Przyjaznych Pszczołom. Zapylaczom pomagano w różnorodny sposób, np. w Złotowie posadzono 166 lip, śliw, wiśni i klonów, w Radlinie stworzono hotele dla owadów, zaś w Woli Mysłowskiej ośrodek doradztwa rolniczego prowadził konsultacje w zakresie zachowania zadrzewień i zakrzewień śródpolnych, które są miejscem bytowania m.in. pszczół. Dlaczego tak ważne jest pomaganie pszczołom? Szacuje się, że pszczoły odpowiadają za 76% światowej produkcji żywności. Jak wynika z opracowań zrealizowanych na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego, gdyby nie zapylanie upraw przez zwierzęta – przede wszystkim przez owady zapylające – ich wartość byłaby niższa o 4,1 mld zł (dane z roku 2015). Na 100 gatunków roślin uprawnych odpowiadających za  90% żywności na świecie, aż 71 jest zapylanych przez pszczoły (dane ONZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa - Food and Agriculture Organization, FAO). Kwestia zmniejszania się populacji pszczół na świecie może niebawem okazać się jednym z palących problemów, mających wpływ na całą gospodarkę. Dzięki pszczołom mamy m.in. pomidory, jabłka, maliny, śliwki, porzeczki, czosnek, tymianek, borówki. Szczególnie istotną rolę w zapylaniu roślin mają pszczoły nieudomowione takie jak trzmiele, murarki, pszczolinki, czy obrostki. Zapylają one z większą efektywnością niż pszczoła miodna – przykładowo murarka jest bardzo często wykorzystywana przez sadowników w zapylaniu jabłoni. Istotne jest też to, że pszczoły mają ogromne znaczenie w zapylaniu roślin uprawnych (np. koniczyn, lucerny), które przeznaczane są na paszę zwierząt hodowlanych. Pszczoła miodna jest tylko jednym z 470 gatunków pszczół występujących w Polsce. Wśród nich aż 222 są zagrożone wyginięciem. Manifest Gmin Przyjaznych Pszczołom to inicjatywa powstała w ramach programu „Z Kujawskim pomagamy pszczołom”. W tym roku odbędzie się już VIII edycja tego społeczno-edukacyjnego programu, którego inicjatorem jest firma ZT Kruszwica SA. Jego głównym celem jest podkreślenie znaczenia pszczół dla środowiska i człowieka oraz angażowanie społeczności lokalnych w działania na rzecz pszczół w Polsce. Celem akcji Manifest Gmin Przyjaznych Pszczołom jest zwrócenie uwagi na problem ginięcia pszczół oraz aktywizacja gmin z całego kraju do podjęcia działań na rzecz ochrony owadów zapylających. Gminy, które poprą Manifest oraz zrealizują działania na rzecz pszczół, otrzymają prawo posługiwania się tytułem i logotypem Gminy Przyjaznej Pszczołom.   (s)

Premiera w Teatrze Zagłębia: „Wróg – instrukcja obsługi”

dodane 07.03.2018
[Sosnowiec] Przedstawienie dla widzów powyżej 10. roku,  zrealizowane na podstawie książki „Wróg” Davide'a Caliego i Serge'a Blocha, będzie  mieć swoją premierę  w Teatrze Zagłębia 10 marca, kolejny pokaz – 11 marca o godz. 11:00. Tego dnia po spektaklu odbędą się warsztaty dla dzieci i spotkanie z twórcami i aktorami.   Prace nad spektaklem rozpoczęły się od powołania Laboratorium Wroga, na które składają się warsztaty dla dzieci oraz dla nauczycieli prowadzone przez twórców spektaklu. – Laboratorium Wroga powołaliśmy, ponieważ mamy poczucie, że w naszym krajobrazie jest coraz więcej okopów i wzajemnej wrogości. Dlatego rozpoczęliśmy eksperyment – chcemy stworzyć instrukcję obsługi wroga, znaleźć przepis na to, jak go oswoić, jak wyjść z okopu i szukać porozumienia. Problem polega na tym, że jako dorośli nie radzimy sobie z tym, sami zacietrzewiamy się w postawie wrogości i potrzebujemy pomocy tych, którzy na co dzień nie są pytani o zdanie – mówi Justyna Sobczyk, reżyserka przedstawienia i pedagożka teatru.   Celem warsztatów z dziećmi, które odbyły się w sosnowieckich szkołach oraz w teatrze podczas ferii zimowych 2018, było przyjrzenie się temu, jak dzieci wyobrażają sobie wroga, po co nam wróg i co możemy zrobić, żeby go oswoić. Uczestnicy szukali odpowiedzi na pytanie, czy porozumienie z wrogiem jest możliwe i jak nie pozwolić na to, by w kontakcie z innymi kierował nami strach. Zebrane w trakcie zajęć materiały stały się inspiracją dla twórców i aktorów w pracy nad spektaklem.   Za adaptację i dramaturgię spektaklu odpowiada Justyna Lipko-Konieczna, scenografię przygotowała Wisła Nicieja, nad muzyką pracuje Sebastian Świąder, a nad choreografią – Filip Szatarski.   W obsadzie spektaklu są: Natasza Aleksandrowitch, Agnieszka Bałaga-Okońska, Małgorzata Saniak, Aleksander Blitek, Kamil Bochniak i Łukasz Stawarczyk.   (s)
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 Starsze

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl