Eko - wiadomości
Sosnowiec jak Madryt?
Sosnowieckie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej stara się o dofinansowanie zakupu dziesięciu ekologicznych autobusów hybrydowo-gazowych. Pieniądze mają pochodzić z programu „Gazela”. Ewentualny zakup byłby możliwy już w przyszłym roku.
Używane w Polsce autobusy miejskie w zdecydowanej większości napędzane są silnikami
wysokoprężnymi (diesla). Charakteryzują się one dużymi przebiegami i stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji ze względu na niewielkie zużycie paliwa. Ich wadą jest jednak zwiększona emisja szkodliwych związków powstających podczas spalania w komorach silników o dużym stopniu sprężenia. Należą do nich tlenek węgla, tlenki azotu, cząstki stałe (sadze) i rakotwórcze związki organiczne.
Nowoczesne autobusy, wykorzystywane w transporcie publicznym na świecie, napędzane są
natomiast coraz częściej gazem. Zarówno dobrze znanym w Polsce LPG (propan-butan), jak i gazem ziemnym (LNG, CNG, HCNG) lub biogazem uzyskiwanym m.in. ze ścieków. Najnowocześniejsze są autobusy hybrydowe, których napęd spalinowy uzupełniony jest napędem elektrycznym, zdolnym m.in. odzyskiwać energię, najczęściej bezpowrotnie traconą podczas hamowania pojazdu.
O dofinansowanie na takie właśnie pojazdy stara się sosnowieckie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. – Aplikujemy do programu pomocowego o nazwie „Gazela”. Naszym celem jest zakup bardzo ekologicznych autobusów hybrydowo-gazowych. Takich pojazdów jeszcze w Polsce nie ma. Kilka jeździ między innymi w Madrycie. Na cały program przeznaczono 80 milionów złotych do podziału. My chcielibyśmy kupić 10 autobusów. Ze względu na procedury, ewentualny zakup mógłby nastąpić dopiero w przyszłym roku – tłumaczy prezes PKM Marek Pikuła. –Trzeba odnawiać tabor, a trudno w tym zakresie liczyć tylko na dotacje gminy – stwierdza.
Arkadiusz Kaczor
apla
Celem programu „Gazela” jest ograniczenie lub uniknięcie emisji dwutlenku węgla (docelowo o 828 ton rocznie) poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim. Można to osiągnąć zarówno przez stosowanie nowoczesnych, niskoemisyjnych silników w pojazdach transportu publicznego, jak i przez stosowanie zachęt dla mieszkańców miast do rezygnowania z podróżowania samochodami na rzecz transportu zbiorowego (buspasy) lub rowerowego (drogi dla rowerów).
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|