Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Eko - wiadomości

dodane 14.04.2013

W Jaworznie testują hybrydowego MANA

[Jaworzno]

Brak emisji hałasu i spalin na przystankach, możliwość stosowania biopaliw drugiej generacji oraz zużycie paliwa niższe nawet o 30 procent to tylko niektóre z atrybutów niskopodłogowego autobusu z napędem hybrydowym, który od 10 kwietnia przez dwa tygodnie będzie jeździł po jaworznickich drogach. Pojazd będzie obsługiwał wybrane kursy na liniach 303, 312 i 319.

 

Jawowrzno już od dawna przygotowuje się do wprowadzenia w mieście ekologicznych autobusów. W ubiegłym roku na jaworznickej trasie testowany był elektryczny autobus firmy AMZ z Kutna. Jeździł na linii o numerze 350 i woził pasażerów między pętlą autobusową a przystankiem Jaworzno Łubowiec. - Podobnie jak w przypadku testowanych wcześniej pojazdów elektrycznych, także i tym razem będziemy chcieli określić możliwość zastosowania tego autobusu w systemie komunikacji miejskiej w Jaworznie - wyjaśnia Tomasz Wilgos, rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

 

Efekt ekologiczny aktualnie testowanego pojazdu pasażerowie będą mogli zauważyć np. w czasie zatrzymywania się autobusu na przystankach, kiedy nastąpi automatyczne wyłączenie silnika spalinowego, a jednocześnie uruchomiony zostanie napęd elektryczny. Dodatkową korzyścią będzie także znaczne wyciszenie pracujących w pojeździe urządzeń. Jest to możeliwe, jak podaje producent - firma MAN Truck & Bus – dzięki technologii zastosowanej w MAN. Istotą Lion's City Hybrid jest połączenie napędu konwencjonalnego z dwoma asynchronicznymi silnikami elektrycznymi (każdy o mocy 75kW) zasilanymi wysokowydajnymi kondensatorami. Współdziałanie obydwu napędów generuje oszczędności w zużyciu paliwa, a co za tym idzie, także zmniejszenie emisji spalin. W testowanym pojeździe wykorzystany został proces rekuperacji, czyli odzyskiwania energii kinetycznej i przekształcania jej w elektryczną, którą gromadzą w czasie jazdy wspomniane kondensatory.

 

Znacznie wcześniej autobusami hybrydowymi zainteresował się PKM Sosnowiec. Pierwsza „hybryda”, Solaris Urbino 18, na ulicach miasta pojawiła się jeszcze we wrześniu 2009 roku.

 

 

(ser)

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl