Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

W Zagłębiu

dodane 15.04.2014

Studencki bolid wystartuje na torze Ricardo Paletti

[Region]

Studenci gliwickiej Politechniki Śląskiej, zrzeszeni w kole naukowym PolSl Racing, podjęli się największego z ich dotychczasowych wyzwań, mowa o starcie w zawodach Formuły Student. – Ideą zawodów jest samodzielne zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowane prototypu pojazdu wyścigowego o stylistyce Formuły 1 – informuje Magdalena Bąk, członkini studenckiej grupy PolSl Racing. Gotowe, już skonstruowane przez studentów bolidy, biorą udział w wyścigach odbywających się na różnych torach Formuły 1. W gronie polskiej reperezntacji bolidowców znalazł się Paweł Wieczorek z zagłębiowskich Przeczyc.


– To bez wątpienia największe i najbardziej prestiżowe zawody motoryzacyjne dla studentów z całego świata. Łącznie zaangażowanych jest w nie ponad 500 zespołów! Zawody odbywają się na czterech kontynentach, w kilkunastu krajach, m.in. na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii oraz Hockenheimring w Niemczech – zaznacza Magdalena Bąk.


– Na każde z tych zawodów prowadzona jest osobna rejestracja, nie są one od siebie zależne. Formuły startują m.in. w Anglii, Niemczech, na Węgrzech i we Włoszech. Nasz zespół bierze udział we włoskich zawodach, na torze Ricardo Paletti pod Modeną. Odbędą się one na przełomie sierpnia i września – mówi Paweł Wieczorek, student Politechniki Śląskiej, którego zadaniem podczas budowy formuły jest m.in. projekt przekładni kierowniczej oraz dobór felg i opon w konstruowanym bolidzie.

 

– Zawody wzięły swój początek 1979 roku w USA, gdzie głównym organizatorem było Formula SAE (od SAE Inc. – Society of Automotive Engineers). Dopiero w 1998 roku zawody dotarły do Europy, gdzie IMechE (Institution of Mechanical Engineers) zgodziło się na zarządzanie Europejską częścią projektu wspólnie z SAE i nazwało zawody jako Formuła Student. Obecnie organizacją zawodów w poszczególnych państwach europejskich zajmują się lokalne stowarzyszenie inżynierskie – przybliża historię zawodów FS Magdalena Bąk.

 

Drużyna PolSl Racing, która powstała dwa lata temu na Wydziale Mechanicznym Technologicznym, w Instytucie Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej, na czas realizowania projektu FS została podzielna na siedem podzespołów, m.in. podzespół odpowiadający za budowę silnika i układu napędowego, podzespół zajmujący się konstrukcją zwieszenia i układu kierowniczego, a także podzespoły budujące ramę, tworzące środowisko kierowcy, dbające o aerodynamikę i poszycie karoserii, jak również podzespoły zajmujące się elektroniką, doborem materiałów oraz podzespół zajmującym się promocją projektu, czyli marketingiem i zarządzaniem. W ten sposób możliwe jest prowadzenie kilku prac jednocześnie. Ponadto koło zrzesza studentów różnych wydziałów Politechniki Śląskiej, dzięki czemu możliwa jest między nimi wymiana wiedzy i doświadczeń z różnych dziedzin nauki – informuje Magdalena Bąk, działająca w podzespole zarządzania i marketingu.


Studenci zostali podzieleni na podzespoły, aby praca na budową pojazdu przebiegała sprawnie oraz zgodnie z zainteresowaniami poszczególnych członków zespołu. – Każdy podzespół ma ściśle określone zadania do wykonania. Co tydzień odbywają się też spotkania całego naszego teamu, gdzie omawiane są postępy prac – mówi o swojej drużynie Paweł Wieczorek. Wszystkich członków koła naukowego, a jest ich aż 60, łączy wybitne zainteresowanie motoryzacją oraz zamiłowanie do sportów motorowych.


Zespół PolSl Racing ma jeszcze przed sobą kilka miesięcy wytężonej pracy nad budową formuły. – Po skończeniu budowy bolid będzie gotowy do przeprowadzenia serii testów, w celu sprawdzenia niezawodności i bezpieczeństwa pojazdu. Efekt naszych prac będzie można zobaczyć również w Polsce. Wcześniej jednak, bo od 29 sierpnia do 1 września, bolid będzie walczyć na torze Ricardo Paletti w Włoszech – informuje Magdalena Bąk. – Budowę planujemy ukończyć w okolicach lipca. Gotowy bolid będzie można zobaczyć po naszym powrocie z wyścigów FS, m.in. na wrześniowym Summer Cars Party 2014 – dodaje Piotr Wieczorek. Gotowy bolid w 4,5 sekundy ma osiągać prędkość 100 km/h, maksymalnie prędkość 150 km/h i ważyć około 300 kg.


Jak zgodnie twierdzą członkowie PolSl, stworzenie gotowego samochodu wyścigowego na podstawie założeń regulaminowych wymaga ogromnej wiedzy, kreatywności i dokładności. Pasjonaci motoryzacji, jakimi są członkowie zespołu konstruującego pojazd, doskonale zdają sobie sprawę, że uczestnicząc w zawodach mają ogromne szanse poszerzenia swojej wiedzy, zdobycia cennego doświadczenia i zaprezentowania się wśród potencjalnych przyszłych pracodawców.


– Start w zawodach da nam szanse na zdobycie doświadczenia inżynierskiego oraz poszerzenie wiedzy z zakresu motoryzacji. Pozwoli nam również zaprezentować się przed przedstawicielami największych firm z branży Automotive. Ważne jest też promowanie innowacyjności oraz myśli technicznej, ważnej w dzisiejszych czasach – tłumaczy chęć udziału w zawodach FS Paweł Wieczorek. Jego zdaniem zdobycie w takich okolicznościach doświadczenia oraz wiedza są bezcenne i stanowią bardzo istotny element kształcenia dla najwyższej klasy inżynierów. Ze względu na fakt, iż studentom podczas zawodów przyglądają się, tak przedstawiciele największych koncernów, jaki i najbardziej znanych marek takich jak Jaguar, Porsche czy  Bosh, zawody są również pewnym rodzajem rekrutacji, szansą dla debiutujących inżynierów.


– Aktualne wszystkie podzespoły pracują na najwyższych obrotach, zdając sobie sprawę z presji czasu, która zamiast ich przerażać, motywuje do jeszcze efektywniejszego działania – podkreśla Magdalena Bąk.

 

Redakcja „WZ” życzy zespołowi PolSl Racing powodzenia w ukończeniu budowy formuły oraz dobrych osiągów na torze Ricardo Paletti.

 

Maja Żukowska

 

W polskiej reprezentacji bilidowców jest Paweł Wieczorek z Przeczyc Studenci zostali podzieleni na podzespoły, aby praca na budową pojazdu przebiegała sprawnie Gotowy bolid w 4,5 sekundy ma osiągać prędkość 100km/h, maksymalnie  prędkość 150km/h i ważyć około 300kg.
Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl