Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

W Zagłębiu

dodane 25.07.2014

Centrum Naukowo - Dydaktyczne Transportu Kolejowego w Sosnowcu

[Region, Sosnowiec]

Już za 2 lata pierwsi studenci Centrum Naukowo - Dydaktycznego Transportu Kolejowego rozpoczną swoją edukację w zmodernizowanym, zabytkowym budynku dworca kolejowego w Sosnowcu Maczkach. Budynek zostanie wyremontowany przez Polskie Koleje Państwowe, a następnie udostępniony Politechnice Śląskiej. – W Polsce brakuje kierunków studiów wyższych przygotowujących do pracy w kolejnictwie. W konsekwencji mamy do czynienia z zanikaniem zawodów w jednej z najważniejszych gałęzi gospodarki – tłumaczy decyzję dotyczącą utworzenia Centrum Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP S.A.

 

Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego jest wspólnym projektem Politechniki Śląskiej i PKP S.A. Centrum, które rozpocznie swoją działalność 1 września 2016 roku, będzie przygotowywać studentów do pracy inżynierskiej w biurach projektowych środków transportu i infrastruktury kolejowej, przedsiębiorstwach eksploatacji, zakładach obsługowo-naprawczych, jednostkach organizacyjnych związanych z logistyką i spedycją w kolejnictwie.

 

Na potrzeby Centrum PKP S.A. udostępni zabytkowy budynek. Zostanie on odrestaurowany i dostosowany do pełnienia funkcji dydaktycznych i badawczych. – Sosnowiec Maczki to miejsce ultra historyczne. Najdłuższy dworzec w Europie, dworzec o pół wieku starszy od miasta. Jest to atrakcja sama w sobie – mówi Jakub Karnowski. – Przygotowaniem budynku zajmuje się wyłącznie PKP. My organizujemy jednostkę, kadrę i przygotowujemy studia, na których będziemy kształcić inżynierów, specjalistów dla branży kolejowej – informuje prof. dr hab. inż. Andrzej Karbownik, rektor Politechniki Śląskiej. – Poza kształceniem, nowa jednostka Politechniki Śląskiej będzie prowadzić prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe – dodaje.

 

– Powołanie Centrum pozwoli na ilościowe i jakościowe wzmocnienie kadry. Placówka ma stać się partnerem strategicznym Grupy PKP, między innymi dzięki utworzeniu zaplecza badawczego oraz kształceniu na kierunku praktycznym – podsumowuje decyzję o podjęciu współpracy z Politechniką Śląską Jakub Karnowski, podkreślając jednocześnie, iż utworzenie Centrum pozwoli nie tylko na pozyskiwanie wyspecjalizowanych pracowników, ale także ułatwi międzynarodową wymianę ekspertów.

 

Informacje przydatne dla przyszłych studentów Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego:

Kształcenie na studiach pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych rozpocznie się od 1 października 2016.  W programie studiów przewidziana jest praktyka zawodowa – trwająca jeden semestr, oraz przygotowanie projektu inżynierskiego we współpracy i na zapotrzebowanie zakładów związanych z branżą transportu szynowego. Studenci zdobywać będą umiejętności i kwalifikacje w zakresie funkcjonowania nowoczesnego transportu kolejowego na trzech specjalnościach: Budowa i eksploatacja pojazdów szynowych, Zarządzanie i bezpieczeństwo w transporcie kolejowym, Projektowanie i utrzymanie infrastruktury transportu kolejowego. Przewiduje się również prowadzenie szkoleń oraz kursów specjalistycznych dla pracowników kolei.

 

Historia zabytkowego dworca Sosnowiec Maczki:

Dworzec Sosnowiec Maczki był ostatnią stacją Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej Królestwa Polskiego. W specjalnych apartamentach zatrzymywał się tam car Rosji wraz ze swoją świtą. Monumentalnej stacji towarzyszyła komora celna i zabytkowe koszary. Po drugiej stronie rzeki Białej Przemszy znajdowała się monarchia austriacka. Stąd też długo miejsce to nazywano Granicą. Budynek stacji granicznej wybudowano w latach 1839-1848 według projektu znanego architekta Enrico Marconiego. Budowla była wzniesiona na planie wydłużonego prostokąta i składa się z trzech części.

 

Maja Żukowska

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl