W Zagłębiu
Gimnazjaliści w programie Erasmus+
Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II w Sosnowcu bierze udział w unijnym projekcie w ramach programu Erasmus +, który zastąpił dotychczasowy program Comenius. Od września 2014 roku do końca sierpnia 2017roku we współpracy z państwami: Hiszpanią, Włochami, Grecją, Finlandią, Litwą, Słowacją i Turcją szkoła realizować będzie projekt pod nazwą: „Lessons for Present, Lessons for Future” czyli „Lekcje na dziś, lekcje na przyszłość". Jego finałem będzie m.in. film i wystawy zdjęć prezentowane w partnerskich krajach.
Głównym celem projektu jest uświadomienie uczniom niebezpieczeństwa, jakie niosą ze sobą radykalne poglądy, takie jak nacjonalizm i totalitaryzm oraz ksenofobia i fundamentalizm, na przykładzie historii Europy XX wieku: II wojny światowej, holokaustu, obozów koncentracyjnych i hiszpańskiej wojny domowej. Film, jaki ma dokumentować poszczegółne etapy realizacji projektu bęzie ukazywał, jak w trakcie jego trwania opinie i odczucia uczniów, nauczycieli i rodziców zmieniają się w miarę poznawania faktów z historii.
– W związku z projektem zaplanowane zostały cztery wizyty dla nauczycieli, międzynarodowe spotkania projektowe: w Hiszpanii, we Włoszech, na Słowacji i w Turcji oraz pięć spotkań związanych z nauczaniem i uczeniem się, w których uczestniczyć będą uczniowie: w Polsce, na Litwie, w Grecji, Finlandii i podsumowujące w Hiszpanii – informuje Joanna Janas-Sajdak, koordynator projektu w Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II w Sosnowcu. – Odbyło się już pierwsze międzynarodowe spotkanie projektowe w Elche, w Hiszpanii, między 17 a 21 listopada ( prezentowane zdjęcia pochodzą właśnie z tego spotkania – dop. red.).Obecnie trwają przygotowania do drugiego międzynarodowego spotkania projektowego we Włoszech, które będzie miało miejsce w lutym oraz do wizyty gości w naszej szkole w maju tego roku. Uczniowie zapoznają się z historią Sosnowca z okresu II wojny światowej i przygotowują prezentację w języku angielski na ten temat. Trwa opracowanie biografii do pierwszej jednostki dydaktycznej dotyczącej oporu, która zostanie przedstawiona we Włoszech oraz prowadzone są działania związane z poznawaniem kultury krajów partnerskich – opowiada o kolejnych etapach realizacji projektu Joanna Janas-Sajdak.
Twórcy projektu chcą, by poprzez historię uczniowie poznali znaczenie krytycznego myślenia oraz politycznego i społecznego aktywizmu w konstruowaniu Unii Europejskiej. Sposobem na osiągnięcie tego celu będzie opracowanie Międzynarodowych Materiałów Dydaktycznych, które ukazywałyby konsekwencje totalitaryzmu w XX-wiecznej Europie. – Mamy nadzieję, że uczniom łatwiej będzie zrozumieć, czym był i jest totalitaryzm oraz jak powstają nowe ruchy radykalne i jakie mogą być tego konsekwencje. Zaplanowane materiały dydaktyczne będą ukazywały ten okres w historii w nowej perspektywie, z punktu widzenia kolaborujących, obojętnych i stawiających opór. Uczniowie będą poznawać historię okresu II wojny światowej poprzez życiorysy ludzi, którzy doświadczyli totalitaryzmu, koncentrując się na trzech wyżej wymienionych grupach. Ponadto zadaniem uczniów będzie przygotowanie materiałów na temat przekazów partii radykalnych obecnie funkcjonujących w Europie. Jednym ze sposobów ukazania uczniom konsekwencji totalitaryzmu będzie wizyta w muzeum w Auschwitz – uzasadniają.
– Wierzę, że dzięki projektowi nasi uczniowie będą mieli możliwość poznać kulturę państw partnerskich, rozwijać umiejętności wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnej, poznawać historię rejonu, w którym mieszkają oraz Polski, w ciekawy sposób korzystając z relacji świadków. Planowane jest spotkanie uczniów z mieszkańcami Sosnowca, którzy przeżyli II wojnę światową oraz warsztaty w oparciu o materiały źródłowe we współpracy z Muzeum w Oświęcimiu i Muzeum Galicja w Krakowie. Przede wszystkim uczniowie będą mogli rozwijać i ćwiczyć swoje umiejętności językowe w sposób praktyczny, co dla mnie jako nauczyciela języka angielskiego jest niezwykle istotne – podkreśla Joanna Janas-Sajdak.
W porównaniu do programu Comenius, program Erasmus+ kładzie większy nacisk na wirtualne mobilności uczniów, czyli kontakty przy użyciu technologii komunikacyjno-informacyjnych, dlatego też uczniowie przygotowują się do nawiązania kontaktu z uczniami szkół partnerskich, z którymi będą współpracować na platformie e-twinning. Docelowo projekt ma doprowadzić do stworzenia programów nauczania, które pozwalałyby na wprowadzenie edukacji wielojęzycznej w szkołach partnerskich.
(s)
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|