W Zagłębiu
Kolejowy zabytek do zwiedzania od 27 listopada
Waży ponad 110 ton, ma 22 metry długości i jest niewątpliwie jedną z atrakcji Łaz. W centrum miasta, przy dworcu kolejowym, można podziwiać stary parowóz Ty45-421. Zakończyła się jego renowacja i z okazji Dnia Kolejarza lokomotywa zabłyśnie światłami, zagwiżdże i zadymi. Uroczyste przekazanie zabytku do zwiedzania odbędzie się 27 listopada o godzinie 12.00 w rejonie Placu Dworcowego w centrum Łaz.
– Od dwóch lat staraliśmy się w PKP CARGO o remont parowozu. Teraz ten kolejowy zabytek będzie odpowiednio wyeksponowany w naszym mieście i będzie zarazem przypominać o historii Łaz, które od samego początku związane są z koleją – podkreśla burmistrz Łaz, Maciej Kaczyński.
Kilkumiesięczny remont parowozu w lokomotywowni w Łazach, gdzie dotychczas pojazd stał, pozwolił przywrócić pierwotny stan zabytku. – Uzupełniono wszystkie brakujące elementy, kolejarskie oznakowania i dodano elektronikę, dzięki czemu lokomotywa stał się multimedialna. Parowóz może świecić, dymić, gwizdać i nawet informować o określonych godzinach – wylicza burmistrz Łaz.
Lokomotywa Ty45-421 będzie stać na torowisku w centrum miasta, przygotowanym specjalnie przez Polskie Linie Kolejowe. Potężny parowóz będzie można podziwiać z zewnątrz, ale także wejść do środka, wcześniej wystarczy odwiedzić pobliską Izbę Tradycji i poprosić pracownika o pomoc.
A zabytkowym parowozem będą opiekować się uczniowie Zespołu Szkół im. prof. Romana Gostkowskiego w Łazach – dawnej szkoły kolejowej. Honorowy patronatem lokomotywę obejmą kolejarscy emeryci w Łazach.
Lokomotywą dotychczas zajmowali się prywatnie, w wolnym czasie, związkowcy z PKP, jednak parowóz – mimo ich starań – cały czas niszczał i był stopniowo rozkradany. Lokomotywa Ty45-421 z Łaz miała też w 2011 roku trafić do Sosnowca. Nie zgadzały się jednak na to władze Łaz oraz radni i sami mieszkańcy, którzy prowadzili akcję protestacyjną wywieszając m.in. na lokomotywie banery ze swoim sprzeciwem. Protest poskutkował, Sosnowiec zdobył inną lokomotywę, a ta została w Łazach.
Ciężkie parowozy towarowe typu Ty45 produkowano w latach 1946-51 w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i w Chrzanowie. Parowóz Ty45 został skonstruowany w oparciu o ulepszoną dokumentację polskiego przedwojennego parowozu Ty37. Łącznie wyprodukowano 428 sztuk tej lokomotywy. Lokomotywa z tendrem ma ponad 22 metry długości i waży ponad 110 ton. Lokomotywa Ty45-421 z Łaz powstała w 1950 roku w fabryce lokomotyw w Chrzanowie.
(s)
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|