Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 17.10.2013

Zmiany w prawie energetycznym - wzmocnienie praw konsumentów

Zmiany w prawie energetycznym obowiązują od 11 września 2013 r. Dotyczą między innymi możliwości zmiany sprzedawcy energii i gazu, kompleksowej treści umów sprzedaży zawartych z odbiorcą paliw gazowych i energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, zasad składania reklamacji i sankcji za jej nierozpatrzenie w terminie oraz wprowadzenia pojęcia i wsparcia tzw. „odbiorcy wrażliwego”, a także wzmocnienia obowiązków informacyjnych przedsiębiorstw energetycznych.

Zgodnie z nowymi przepisami operatorzy systemu przesyłowego i dystrybucyjnego są obowiązani umożliwić odbiorcy gazu lub energii elektrycznej zmianę sprzedawcy, nie później niż w terminie 21 dni od dnia poinformowania właściwego operatora o zawarciu umowy sprzedaży lub umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą.

Dotychczasowy sprzedawca jest obowiązany dokonać rozliczeń z odbiorcą, który

skorzystał z prawa do zmiany sprzedawcy, nie później niż w okresie 42 dni od dnia dokonania

tej zmiany. Operatorzy są obowiązani przekazać dotychczasowemu i nowemu sprzedawcy dane dotyczące ilości zużytych energii w terminie umożliwiającym dotychczasowemu sprzedawcy dokonanie rozliczeń z odbiorcą.

 

W nowych przepisach szczegółowo określono elementy umowy sprzedaży i umowy kompleksowej, która zawierana jest z odbiorcą gazu lub energii elektrycznej w gospodarstwie domowym. Położono nacisk na formułowanie przejrzystych i jednoznacznych informacji. Umowy powinny zawierać m.in. informacje o prawach odbiorcy, w tym sposobie wnoszenia skarg i rozstrzygania sporów, możliwości uzyskania pomocy w przypadku wystąpienia awarii urządzeń, instalacji lub sieci gazowej, lub elektroenergetycznej, miejscu i sposobie zapoznania się z mającymi zastosowanie obowiązującymi taryfami, w tym opłatami za utrzymanie systemu gazowego albo elektroenergetycznego. Sprzedawca paliw gazowych lub energii powinien powiadomić odbiorców, w sposób przejrzysty i zrozumiały, o podwyżce cen lub stawek opłat za dostarczane paliwa gazowe lub energię, określonych w zatwierdzonych taryfach, w ciągu jednego okresu rozliczeniowego od dnia tej podwyżki.

Sprzedawca gazu lub energii elektrycznej dostarcza odbiorcy tych paliw lub

energii w gospodarstwie domowym kopię zbioru praw konsumenta energii oraz zapewnia jego publiczny dostęp.

 

Zbiór praw konsumenta energii stanowi dokument sporządzany przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki we współpracy z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na podstawie wytycznych Komisji Europejskiej. Zawieraja praktyczne informacje o prawach konsumentów energii elektrycznej i paliw gazowych. Kopię zbioru praw konsumenta energii Prezes Urzędu Regulacji Energetyki ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Regulacji Energetyki.

 

Nowe przepisy wprowadzają nowe zasady dotyczące wstrzymania dostarczania odbiorcy gazu, energii lub ciepła w gospodarstwie domowym. W przypadku, gdy odbiorca złoży do przedsiębiorstwa energetycznego reklamację dotyczącą dostarczania gazu lub energii w terminie nie później niż 14 dni od dnia otrzymania od przedsiębiorstwa powiadomienia o zamiarze wstrzymania dostarczania, przedsiębiorstwo nie może wstrzymać dostarczania aż do czasu rozpatrzenia reklamacji. Jeżeli zaś przedsiębiorstwo nie rozpatrzy reklamacji w terminie 14 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że została ona uznana za zasadną.

W przypadku, gdy reklamacja nie została uwzględniona, a odbiorca w ciągu 14 dni od dnia otrzymania odpowiedzi wystąpił do stałego polubownego sądu konsumenckiego z wnioskiem o rozpatrzenie sporu, przedsiębiorstwo nie może wstrzymać dostarczania energii do czasu wydania wyroku przez ten sąd. Ponadto odbiorcy, który złożył reklamację na wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii, przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane wznowić ich dostarczanie w terminie 3 dni od dnia otrzymania reklamacji i kontynuować je do czasu rozpatrzenia reklamacji. Przedsiębiorstwo energetyczne ma obowiązek kontynuować dostarczanie paliw gazowych lub energii również w przypadku, gdy odbiorca wystąpił do Prezesa URE o rozpatrzenie sporu, do czasu wydania przez niego decyzji. Jednakże, gdy w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska, przedsiębiorstwo energetyczne ma prawo do wstrzymania dostaw paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła.

Nowością w prawie energetycznym jest wsparcie dla tzw. „odbiorcy wrażliwego”. W przypadku energii elektrycznej jest nim osoba, której: przyznano dodatek mieszkaniowy, jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym oraz zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej. W przypadku paliw gazowych to osoba, której przyznano ryczałt na zakup opału i która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży paliw gazowych zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym oraz zamieszkuje w miejscu dostarczania paliw gazowych. W przypadku „odbiorcy wrażliwego” przedsiębiorstwo dystrybucyjne gazu lub energii elektrycznej jest zobowiązane do założenia na wniosek tego odbiorcy przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego. „Odbiorcy wrażliwemu” energii elektrycznej przysługuje zryczałtowany dodatek energetyczny. Dodatek przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta w drodze decyzji, na wniosek odbiorcy. Dodatek energetyczny wynosi miesięcznie 1/12 kwoty rocznej dodatku energetycznego, ogłaszanej przez ministra właściwego do spraw gospodarki i będzie wypłacany od stycznia 2014 r.

 

Adrianna Peć, miejski rzecznik konsumenta w Sosnowcu

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl