Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 20.05.2013

Jakie prawa przysługują pasażerowi i turyście?

Zbliża się czas urlopowy, dlatego warto pamiętać czego można się domagać w przypadku problemów z opóźnionym lotem czy zaniżonym standardem hotelu.

 

Kwestie praw i obowiązków pasażerów podróżujących różnymi środkami transportu po Europie szczegółowo określają rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczące między innymi: wspólnych zasad odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, czy dotyczących praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

 

To pierwsze rozporządzenie przyznaje pasażerom prawa w sytuacji: odmowy przyjęcia na pokład wbrew własnej woli, odwołania czy opóźnienia lotu. Niniejsze przepisy mają zastosowanie do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej. W przypadku odwołania lotu pasażerowie mają prawo do zwrotu w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu za część nieodbytej podróży, albo mogą żądać biletu na lot powrotny do pierwszego miejsca odlotu w najwcześniejszym możliwym terminie.

 

Odwołanie lotu upoważnia pasażerów do otrzymania odszkodowania w wysokości: 250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1500 km; 400 euro dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i innych lotów o długości ponad 1500 km do 3500 km; 600 euro dla wszystkich innych lotów.

 

W przypadku opóźnienia ponad 2 godzin i więcej na trasach do 1500 km; 3 godzin i więcej na trasach od 1500 km do 3500 km oraz 4 godzin i więcej na pozostałych, zgodnie z planowanym harmonogramem odlotów, przewoźnik zobowiązany jest zapewnić pasażerom posiłki i napoje, a także bezpłatnie dwie rozmowy telefoniczne czy wysłanie maili.

 

Rozporządzenie dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym reguluje odpowiedzialność przedsiębiorstw kolejowych za pasażerów i ich bagaż. Mianowicie w przypadku opóźnienia przyjazdu pociągu do miejsca przeznaczenia o ponad 60 minut, podróżny ma prawo do zwrotu kupionego biletu za pełną cenę odpowiadającą części niezrealizowanej podróży, albo do jej kontynuacji w najbliższym możliwym terminie lub takim, który będzie dla niego dogodny. W tym wypadku odszkodowanie wynosi: 25% ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosiło od 60 do 119 minut; 50% ceny biletu przy opóźnieniu ponad 120 minut.

 

W praktyce najlepiej poprosić konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie, by potem skuteczniej móc wnieść odpowiednią skargę.

 

Jeżeli szczęśliwie dotrzemy na miejsce wypoczynku, nie musi to oznaczać końca niespodziewanych kłopotów. Może się okazać, że standard wypoczynku jest mocno zaniżony w stosunku do tego, jaki został nam zaoferowany przy podpisywaniu umowy z biurem podróży. W tym celu należy posłużyć się tzw. tabelą frankfurcką, która pomimo tego, że ma charakter nieformalnego dokumentu, stosowana jest w wielu krajach, służąc obliczaniu szkody wynikłej z niedotrzymania usługi turystycznej. Tabela ta podzielona jest na 4 działy: nocleg, wyżywienie, usługi pozostałe oraz transport. W przypadku uchybień w standardzie turysta ma prawo się ubiegać o zniżkę od 5 do nawet 50 % wartości usługi, dla przykładu: brak w pokoju WC (zgodnie z umową miała być) pozwala na domaganie się od 15 do 25 % zniżki. Największa zniżka przysługiwać będzie, jeśli w hotelu czy pensjonacie panuje wilgoć lub robactwo, wtedy zniżki mogą sięgać do 50 %.

 

Na dobrą sprawę, w oparciu o tabelę frankfurcką, skarżyć możemy każdy aspekt pobytu w danym ośrodku, tylko czy czasami warto nadmiernie tracić nerwy i czas w trakcie urlopu, do którego przygotowywaliśmy przez cały rok?

 

Patryk Żmija, prawnik

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl