Radzimy - pomagamy
Odstąpienie od kredytu konsumenckiego
25 lipca 2013 roku zawarłem z bankiem umowę kredytu konsolidacyjnego gotówkowego. Kredyt został udzielony w kwotach: 25 000,00 zł na sfinansowanie potrzeb konsumpcyjnych oraz 1 677 zł na spłatę innych moich kredytów. W dniu 4 sierpnia 2013 roku złożyłem w banku oświadczenie o odstąpieniu od umowy kredytu. Zostałem poinformowany przez pracownika banku, że muszę zwrócić środki uzyskane z kredytu. 5 sierpnia 2013 roku przelałem na rachunek banku kwotę 25 000,00 zł. Niestety, nie miałem środków na zwrot pozostałej kwoty. Bank pisemnie powiadomił mnie, że moje odstąpienie od umowy jest nieskuteczne, gdyż nie dokonałem zwrotu wszystkich udostępnionych przez bank środków w terminie 30 dni od złożenia pisemnego oświadczenia o odstąpieniu od umowy kredytowej. Bank wpłaconą przeze mnie kwotę zaksięgował jako nadpłatę na rachunku służącym do obsługi spłaty kredytu i zażądał spłaty kredytu z przewidzianymi w umowie kosztami. Złożyłem reklamację, deklarując jednocześnie zwrot pozostałej do spłaty kwoty, prosząc o wskazanie wysokości należnych za opóźnienie odsetek. Reklamacja została odrzucona, bank podtrzymał stanowisko w sprawie. Zaległą kwotę wpłaciłem. Proszę o informację, czy bank postąpił prawidłowo uzależniając skuteczność odstąpienia od spłaty kwoty kredytu? Co mogę dalej robić, czy jedyną drogą jest sąd?
Kwestia odstąpienia od umowy kredytu konsumenckiego została uregulowana w art. 53 i 54 ustawy z dnia 12.05.2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz.U. Nr 126 poz. 715 ze zm.). Przepisy wskazanej ustawy stosuje się do kredytów udzielonych po 18 grudnia 2011 roku.
Zgodnie z art. 53 konsument ma prawo, bez podania przyczyny, do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Termin do odstąpienia od umowy jest zachowany, jeżeli konsument przed jego upływem złoży pod wskazany przez kredytodawcę lub pośrednika kredytowego adres oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Dla zachowania terminu jest wystarczające wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
Natomiast art. 54 stanowi, że konsument nie ponosi kosztów związanych z odstąpieniem od umowy o kredyt konsumencki, z wyjątkiem odsetek za okres od dnia wypłaty kredytu do dnia spłaty kredytu. Konsument zwraca niezwłocznie kredytodawcy kwotę udostępnionego kredytu wraz z odsetkami, nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Dniem spłaty kredytu jest dzień przekazania środków pieniężnych kredytodawcy przez konsumenta.
W przypadku odstąpienia od umowy kredytodawcy nie przysługują żadne inne opłaty, z wyjątkiem bezzwrotnych kosztów poniesionych przez niego na rzecz organów administracji publicznej oraz opłat notarialnych.
Nie można zgodzić się z przyjętym przez bank stanowiskiem, zgodnie z którym odmawia uznania skuteczności złożonego przez Pana oświadczenia o odstąpieniu od umowy kredytu dlatego, że w terminie 30 dni od odstąpienia zwrócił Pan jedynie część, a nie całość, udostępnionych mu środków pieniężnych. Przepisy obecnie obowiązującej ustawy o kredycie konsumenckim stanowią wyraźnie, że do skutecznego odstąpienia od umowy kredytowej konieczne jest złożenie oświadczenia o odstąpieniu na wskazany przez bank lub pośrednika adres, przy czym do zachowania terminu wystarczające jest wysłanie oświadczenia w terminie 14 dni od zawarcia umowy. W przeciwieństwie do poprzednio obowiązującej ustawy o kredycie konsumenckim, terminowy zwrot udostępnionych środków nie jest obecnie przesłanką, której spełnienie jest konieczne do odstąpienia od umowy kredytu konsumenckiego.
Bezspornym jest, że był Pan zobowiązany do zwrócenia bankowi udostępnionych na podstawie umowy kredytowej środków pieniężnych w pełnej wysokości, a w przypadku niedotrzymania terminu przewidzianego na ich zwrot, dodatkowo zmuszony będzie Pan ponieść finansowe konsekwencje zwłoki w postaci odsetek. Nie zachodzą natomiast podstawy prawne do kwestionowania skuteczności odstąpienia od umowy kredytu, które zostało dokonane w wymaganym terminie. Konieczne jest też zapoznanie się z treścią umowy, w której winny znajdować się zapisy dotyczące odstąpienia od umowy i zwrotu otrzymanych środków.
W przypadku, gdy zostało wyczerpane postępowanie reklamacyjne, zanim sprawa trafi do sądu może Pan skorzystać z pomocy rzecznika konsumentów, który wystąpi w Pana imieniu do banku, lub skierować wniosek do arbitra bankowego, który rozpatruje spory z bankami o ile wartość przedmiotu sporu nie przekracza kwoty 8 tys. zł. Szczegóły dotyczące postępowania arbitrażowego znajdzie Pan na stronie Związku Banków Polskich www.zbp.pl, przy którym arbiter działa.
Adrianna Peć, miejski rzecznik konsumentów w Sosnowcu
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|