Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 15.01.2014

Kiedy można zwrócić zakupiony towar

Wielu konsumentów nie zdaje sobie sprawy z tego, że nawet dokonując najdrobniejszych zakupów zawierają umowę sprzedaży, a wzajemne prawa i obowiązki sprzedawcy oraz kupującego regulują przepisy prawa. Dość powszechnym wśród konsumentów jest przekonanie, że zakupiony towar można bez podania przyczyny zwrócić w określonym terminie. Warto pamiętać o najważniejszych zasadach dotyczących prawa zwrotu lub wymiany towaru.

 

Na pytanie, czy istnieje prawo zwrotu towaru, trzeba odpowiedzieć że zasadą jest brak możliwości zwrotu towaru. W obowiązującym prawie polskim nie istnieje bezwarunkowe prawo konsumenta do zwrotu zakupionego towaru. Jednakże przewidziano sytuacje wyjątkowe, w których odstąpienie od umowy jest możliwe. Analizując uprawnienia konsumenta w zakresie prawa do zwrotu towaru trzeba rozróżnić rodzaj zawartej umowy sprzedaży – tzn. w jaki sposób i gdzie została ona zawarta, oraz czy sprzedany towar jest pełnowartościowy i zgodny z umową czy też wadliwy.

 

Po pierwsze zatem, jeśli dokonujemy zakupu w siedzibie sprzedawcy - tradycyjnym sklepie - nie mamy prawa zwrotu towaru, ani wymiany na inny towar. Ewentualny zwrot lub wymiana może nastąpić jedynie za zgodą sprzedawcy lub w sytuacji, gdy stosuje on taką praktykę handlową, że w określonym terminie przyjmuje zwroty i dokonuje wymian towarów pełnowartościowych, nieużywanych, z zachowanymi metkami i innymi oznaczeniami. Obecnie bardzo wielu sprzedawców wskazaną wyżej praktykę kupiecką stosuje i informuje kupujących o takim prawie i terminie, zamieszczając w placówkach handlowych odpowiednie informacje.

 

KONSUMENCIE PAMIETAJ! Dokonując zakupów w tradycyjnym sklepie powinieneś dobrze przemyśleć zakup i zorientować się, czy będziesz mógł zwrócić towar, aby nie spotkać się później z odmową i rozczarowaniem. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjmować zwrotu lub dokonywać wymiany towaru na inny.

 

Inaczej wygląda natomiast kwestia zwrotu zakupionego towaru, gdy umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli poza siedzibą sprzedawcy, np. w domu konsumenta, na zorganizowanym pokazie np. w hotelu czy restauracji lub na odległość, np. gdy zakupiono towar przez telefon lub internet. W związku z tym, że w wymienionych wyżej przypadkach kupujący ma ograniczony wybór towaru i dochodzi do zakupu z inicjatywy sprzedawcy, oraz że nie jest możliwe bezpośrednie obejrzenie towaru oraz nie ma bezpośredniego – osobistego kontaktu kupującego ze sprzedawcą, ustawodawca wprowadził szczególną ochronę konsumenta i zezwolił na zwrot towaru i zerwanie umowy sprzedaży.

W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość zasadą jest - choć są wyjątki - prawo odstąpienia od takiej umowy bez podawania przyczyn.

 

Warunki zwrotu towaru i odstąpienia od umowy kupna sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość uregulowane zostały w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012r., poz. 1225). Jeśli zatem zakupiliśmy towar od przedstawiciela handlowego, który zgłosił się do naszego mieszkania, lub na pokazie zorganizowanym poza sklepem, ewentualnie dokonaliśmy zakupu przez internet, możemy towar zwrócić – odstąpić od umowy bez podania przyczyny. W tym przypadku obowiązuje nas termin 10 dni, liczony od dnia zawarcia umowy lub otrzymania towaru, jeśli pisemnie w wyżej wymienionym czasie poinformujemy o tym sprzedawcę. Poradnik dotyczący e-zakupów został opracowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i jest dostępny na stronie www.ezakupy.uokik.gov.pl.

 

Po trzecie wreszcie, żądanie zwrotu ceny towaru i odstąpienie od umowy jest możliwe w sytuacji, gdy zakupiony towar okaże się wadliwy - niezgodny z umową. Warunki odstąpienia od umowy sprzedaży w takim przypadku regulują przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 ze zm.). Zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami kupujący ma prawo odstąpić od umowy, jeżeli naprawa lub wymiana towaru są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, gdy sprzedawca nie zdołał naprawić lub wymienić rzeczy w odpowiednim czasie, lub gdy naprawa lub wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, a wada - niezgodność towaru - ma charakter istotny.

 

Adrianna Peć, miejski rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl