Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 10.07.2014

Kiedy nie jest możliwa reklamacja

 

Ostatnio zakupiłam smartphone omega merkury 5 na raty, który od czterech miesięcy użytkuje syn. Niestety, telefon upadł mu i potrzaskał się wyświetlacz. W sklepie powiedzieli mi, że to jest uszkodzenie mechaniczne i tego nie da się zareklamować. Postanowiłam więc, że zadzwonię do producenta, spytam o wymianę wyświetlacza i dowiem się, ile to będzie kosztować. Pan z serwisu poinformował mnie, że nie mają jeszcze do tego smartphona części i żeby pytać w przyszłości o tę część. Jest to jeden z nowszych modeli. Co mogę zrobić w tej sprawie, czy mogę zwrócić się do producenta, czy do sklepu o zwrot gotówki lub wymianę, na co mogę się powołać?


Sprzedawca ponosi odpowiedzialność wobec konsumenta w przypadku, gdyby w towarze została stwierdzona niezgodność towaru z umową, np.: ma wadę, nie ma określonej funkcji, działa nieprawidłowo lub sprzedawca dostarczył nam inny produkt niż zamówiony. Za niezgodność towaru z umową odpowiada sprzedawca przez 2 lata od daty wydania towaru. Kupujący ma zatem prawo w ciągu dwóch lat od zakupu (odebrania towaru) złożyć reklamację u sprzedawcy. Kupujący może w pierwszej kolejności żądać usunięcia niezgodności przez nieodpłatną naprawę albo wymianę, a dopiero gdyby były one niemożliwe lub nadmiernie kosztowne, może zażądać obniżenia ceny towaru. A jeśli niezgodność ma charakter istotny, może od umowy odstąpić, czyli jak potocznie nazywają to konsumenci, zażądać zwrotu „gotówki” – ceny. Gdy naprawa ani wymiana są niemożliwe, możemy poprosić o obniżenie ceny towaru lub jej zwrot.

 

Kupujący może odstąpić od umowy sprzedaży w trzech przypadkach:


1) jeśli naprawa ani wymiana towaru nie jest możliwa lub zbyt droga;

 

2) jeśli sprzedawca nie zdołał naprawić albo wymienić towaru w odpowiednim czasie;

 

3) jeśli naprawa lub wymiana towaru narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

 

Odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży jest możliwe jedynie wtedy, gdy niezgodność towaru jest istotna. W przypadku, gdyby miała ona charakter nieistotny - drobiazgowy, w grę może wchodzić jedynie obniżenie ceny proporcjonalnie do pomniejszonej wartości towar.


Natomiast w przedstawionej sprawie nie mamy do czynienia z niezgodnością towaru z umową, gdyż doszło do uszkodzenia towaru przez użytkownika telefonu.

 

Zgodnie z art. 548 kodeksu cywilnego:


§ 1. Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.


§ 2. Jeżeli strony zastrzegły inną chwilę przejścia korzyści i ciężarów, poczytuje się w razie wątpliwości, że niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z tą samą chwilą.

 

Z kolei ewentualna odpowiedzialność producenta/importera uzależniona jest od tego, czy w ogóle na towar udzielił gwarancji i jeśli tak - od warunków gwarancji. W tym celu wskazane jest zapoznanie się z kartą gwarancyjną. Z reguły jednak warunki gwarancji wyłączają odpowiedzialność gwaranta za uszkodzenia towaru spowodowane przez użytkownika. Nie ma również przepisów, które nakładałyby na producenta obowiązek wytwarzania przez określony czas części zamiennych do telefonów.

 

Adrianna Peć, miejski rzecznik konsumentów w Sosnowcu

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl