Radzimy - pomagamy
Kiedy rękojmia, a kiedy gwarancja
Od 25 grudnia ub.r. w obrocie konsumenckim obowiązują nowe przepisy reklamacyjne. Mimo coraz większej świadomości konsumenckiej, wiele osób nadal nie wie na czym polega gwarancja lub myli ją z odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi lub niezgodności towaru z umową. Czym zatem jest gwarancja?
Gwarancja jest prawem, które jest udzielane dobrowolnie przez gwaranta. Gwarantem zwykle nie jest sprzedawca lecz najczęściej producent, czasem importer, dystrybutor itp. Aby mówić o gwarancji, musi ona zatem zostać udzielona. Dane gwaranta, czyli przedsiębiorcy, który jej udziela, powinny być podane w oświadczeniu gwarancyjnym, np. karcie gwarancyjnej.
Na towary drobne, codziennego użytku np. obuwie, odzież, gwarancji zwykle nie ma. To nie oznacza, że nie można tych rzeczy reklamować. Jak najbardziej podlegają one reklamacji, ale tylko z rękojmi i do sprzedawcy. Natomiast jeśli zostanie udzielona na towar gwarancja, wówczas kupujący dysponuje dwoma osobnymi i niezależnymi prawami: rękojmią do sprzedawcy i gwarancją do gwaranta. To kupujący wybiera, z którego prawa przy reklamacji skorzysta. Nie jest dopuszczalne jedynie łączne, czyli równoczesne dochodzenie roszczeń z obydwu praw.
Ale jeśli gwarant nie uzna reklamacji, lub nie wywiąże się ze swoich obowiązków, wówczas kupujący może sięgnąć po rękojmię i złożyć reklamację do sprzedawcy. Możliwa jest również sytuacja odwrotna, skorzystanie z gwarancji w sytuacji, gdy sprzedawca nie uzna reklamacji z rękojmi.
Konsumencie pamietaj!
Gwarancja to prawo wobec gwaranta, rekojmia to prawo wobec sprzedawcy. Może się zdarzyć, że sprzedawca udzieli gwarancji, wówczas to on ponosi odpowiedzialniść z rękojmi i z gwarancji. Wybór natomiast, z którego prawa złożyć reklamację, zawsze należy do kupującego. Zasady rękojmi opisano w kodeksie cywilnym i działa ona z mocy prawa od wydania towaru. O udzieleniu zaś i zasadach gwarancji decyduje gwarant, a przepisy kodeksu cywilnego o gwarancji stosuje się wtedy, gdy gwarant nie określi w gwarancji wymaganych elementów. Zasze zatem należy zapoznać się z treścią gwarancji, zanim z niej skorzystamy.
Nowe zasady reklamacji z rękojmi i z gwarancji dotyczą tylko tych zakupów, których dokonano już po 25 grudnia 2014 r. Do towarów kupionych przed tą datą odnoszą się przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Prawo do reklamowania rzeczy ruchomej u sprzedawcy na starych zasadach nazywa się niezgodnością towaru z umową. Gwarancja natomiast przysługuje wobec gwaranta, a jej zasady określa sam gwarant w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie.
DO 24.12.2014r.
1. NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ DO SPRZEDAWCY – 2 lata od wydania towaru
2.GWARANCJA DO GWARANTA NA ZASADACH OKREŚLONYCH W GWARANCJI
OD 25.12.2014r.
1. RĘKOJMIA DO SPRZEDAWCY- 2 lata od wydania towaru lub gdy określono dłuży okres przydatności towaru trwa przez ten okres.
2. GWARANCJA DO GWARANTA NA ZASADACH OKRESLONYCH PRZEZ GWARANTA. JEŚLI NIE OKREŚLONO TERMINU TRWA 2 LATA.
Adrianna Peć, rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|