Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Kultura

dodane 10.01.2017

„Czarny potok”, czyli Sosnowieckie Spotkania Artystyczne po raz XIX

[Sosnowiec]

Muzeum w Sosnowcu zaprasza na wernisaż podwójnej wystawy, podsumowującej ubiegłoroczny, tradycyjny plener zagłębiowskich (a także regionalnych) mistrzów pędzla i obiektywu. Otwierana w czwartek, 12 stycznia o godz. 18.00, w Pałacu Schoena ekspozycja pn. „Czarny potok” jest pokłosiem już XIX Sosnowieckich Spotkań Artystycznych.


Tym razem zaproponowaliśmy artystom zmierzenie się z powieścią wybitnego pisarza Leopolda Buczkowskiego „Czarny potok”, która jest jednym z najlepszych przykładów polskiej prozy eksperymentalnej XX wieku – mówi kustosz Joanna Kunysz. Powieść ta jest rozrachunkiem z przeszłością, z traumatycznymi doświadczeniami II wojny światowej. Jest to propozycja dość zaskakująca, bo od współczesnej sztuki nie oczekujemy przecież ilustracji powieści, nie zamawialiśmy zatem konkretnego tematu, a książka miała być jedynie motywem powstających prac. Inspiracją mogły stać się również same „Spotkania”, które odbyły się w maju 2016 roku w Wysowej-Zdroju oraz Gorlicach, a są to tereny o bogatej łemkowskiej tradycji. Szanując wolność twórczą, wybór pozostawiliśmy uczestnikom wyjaśnia.

Dlaczego zaproponowano powieść eksperymentalną? Jak twierdzi historyk sztuki, Ilona Gajda z sosnowieckiego Muzeum, ukrytym celem organizatorów, było zwrócenie uwagi na podobieństwo konstrukcji tej książki do sztuki naszych czasów, od której oczekuje się wciąż czegoś, co zaskoczy widza, czyli nowatorskich rozwiązań. Choć często ów widz, kiedy je otrzyma, stwierdza, iż są one dla niego… niezrozumiałe. Ponadto, sięgając po eksperymentalną prozę podkreśla się wolność twórcy w tworzeniu swoich dzieł, jak również prawo odbiorcy do wolności ich interpretacji. Jak zauważa Umberto Eco „współczesne dzieło sztuki ma być otwarte na interpretacje”. Znane nam z lat szkolnych pytanie: co artysta miał na myśli? traci sens, ponieważ zamyka przed nami dzieło w jedynej obowiązującej i z tego powodu często fałszywej interpretacji. Dzisiejsza sztuka daje możliwość stawiania wielu pytań, takich jak np. czym to dzieło jest dla mnie? Jakie wywołuje emocje? Jakie są jego odniesienia? Jest otwarta na widza, jego emocje, doświadczenia i skojarzenia.

Uznane przez odbiorcę prawo artysty do poszukiwań, eksperymentowania i korzystania z niekonwencjonalnych środków wyrazu widać w prezentowanych na wystawie pracach artystów zarówno młodych jak i starszych, bardziej doświadczonych. Fotografie stają się kolażami, rzeźby odbiegają od klasycznej definicji, obrazy wychodzą poza sztywne ramy, malarze przedstawiają videoarty i umykające słownikowej definicji obiekty. Sięgając po różnorodne rozwiązania formalne, twórcy zaproszeni do udziału w plenerze malarze, rzeźbiarze, graficy i fotograficy chcą jednym przypominać, a drugim uświadamiać, że współczesnej sztuki nie można jednoznacznie zdefiniować i „zaszufladkować”, ponieważ jest ona interdyscyplinarna. Ekspozycja zajęła całe piętro Pałacu Schoena, dziewięć sal. Zobaczymy czterdzieści pięć prac, w tym dziewięć tryptyków, wykonanych w różnych technikach i formatach. Wystawa tak niezwykłych dzieł, którą należy koniecznie obejrzeć, potrwa do 26 lutego br.

W XIX Sosnowieckich Spotkaniach Artystycznych wzięło udział 29 znakomitych, znanych twórców: Judyta Bernaś, Joanna Bratko-Lityńska, Jerzy Chrapka, Katarzyna Fober, Arkadiusz Gola, Mateusz Hajman, Grzegorz Hańderek, Waldemar Jama, Marcin Korek, Piotr Kossakowski, Antoni Kreis, Michał Kusiak, Jerzy Łakomski, Grzegorz Majchrowski, Damian M. Mickoś, Mikołaj Mikołajczyk, Michał Minor, Jowita Mormul, Kamil Myszkowski, Zbigniew Podsiadło, Wojciech Prażmowski, Małgorzata Rozenau, Matylda Sałajewska, Paulina Walczak-Hańderek, Marek Wesołowski, Paweł Więcławek, Józef Wolny, Ewa Zawadzka, Andrzej Zygmuntowicz. Komisarzem pleneru fotograficznego był Jerzy Łakomski, a plastycznego Ilona Gajda.

 

Teresa Stokłosa

 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl